Kadir Gecesi ve İtikaf

Sinan ESKİCİOĞLU

Kadir Gecesi ve İtikaf

Bu gece Kadir gecesi.

Bin aydan daha hayırlı olan gece.

Kuran´ın indirildiği gecedir Kadir gecesi.

Hakkında sure olan Kadir gecesi takvimlerde bu gece olarak anılır.

Sizler de farketmişsinizdir, çarşamba günleri İslam´ın yanlış uygulanması ve Müslümanların hayatlarında İslam adına yaptıkları davranışları gözden geçiriyorum. Cuma günleri de İslam´ın bünyesinde orjinal olarak mevcut olan emir ve yasakları ele almaya çalışıyorum.

Kadir gecesinin bu gece olduğu Diyanet´in ve diğer dini grupların takvimlerinde belirtilmiştir.

Acaba gerçekten öyle midir?

Kadir gecesi gerçekten de bu gece midir?

Hayır.

Kadir gecesi, Ramazan ayının son on günü içerisindedir ve tam olarak bu gece olduğuyla ilgili kesin bir bilgi yoktur. Eskiden beri Ramazan ayının 26. gününe tekabül eden gün, Kadir gecesi olarak anılmıştır.

Bunu kim belirlemiştir? Ayet midir, hadis midir?

Kadir gecesi ne ayet ne de hadisle belirlenmiştir. 26. günü olarak belirleyen ve bunu düzenli olarak kutlayan Müslümanların kendileridir.

Kadir gecesiyle ilgili Hz. Peygamber´in hadisi bize bu bilgiyi vermektedir: ?Kadir Gecesi´ni Ramazan´ın son on günü içinde arayınız´. (Buhârî, Leyletü´l-kadr )

Görüldüğü gibi Kadir gecesi Peygamber´in hadislerinde son on gün içerisinde bir gece olarak anılır. Ancak Müslümanlar bu son on günde aramayı zor buldukları için, 26. gecesi olarak karar kılmışlar ve o zamandan beri hep 26. gecesi olarak kutlanır olmuştur.

Peki Müslümanlar neden böyle yapmışlardır?

Bu sorunun cevabı aslında çok basit: Kolaycılık içinde olan Müslümanlar bütün dini emir ve yasaklarda olduğu gibi bu konuda da kolaycılık yaparak sabit bir günün olmasını istemişler.

Neden son on gün?

İslam´da Ramazan´ın son on günü için ?itikaf´ adı verilen bir ibadetten bahsedilir. Hz. Peygamber de bizzat kendisi bu ibadeti yapar ve çevresindekilere de yapmaları için telkinde bulunurdu.

Hz. Aişe´den nakledilen rivayet şöyledir: ?Resulullah (s.a.v.) Ramazan´ın son on gününde itikâf yaparlardı. Bu durum vefat zamanına kadar bu şekilde devam etmiştir. Daha sonra Hz. Peygamber´in zevceleri itikâfı sürdürmüşlerdir. (Ahmed b. Hanbel, Müsned, II, 67, 129; bk. Buhârî, İ´tikâf, 1-18; Ezân, 12, 135; Hayz 10; Müslim, İ´tikâf, 1-6; Ebû Dâvud, Ramazân, 3; Savm, 77).

İtikaf kelimesi akf kelimesinden türemiştir ve şu anlamlara gelir: ?bir şeye tutunmak, kendini bir şeye vermek, birşeyle meşgul olmak, kendini vermek ve ona hasretmek´.

Ramazan ayının son on gününde camide geceleyerek yapılan itikaf ibadeti, kişinin kendini ibadete ve tefekküre vermesidir. İbadet ve düşünce ile zamanını doldurmasıdır.

İtikaf, Ramazan ayının son on gününde yapılır.

Kadir gecesi de hadislerde geçtiği üzere Ramazan´ın son on günündedir.

Demek ki, İtikaf ibadeti son on günde olan Kadir gecesini pas geçmemek için yapılan bir ibadettir. Bütün Müslümanlar bu geceyi Kadir gecesi olarak kutlayacaklar ama belki de Kadir gecesi ya geçti, ya da önümüzdeki günlerden birinde.

İtikaf ibadeti insana ne sağlar?

İtikafa giren kişi vaktinin çoğunu ibadetle geçirir. Oruçlarını tutarken aynı zamanda da camide geceler ve kendini yaşanan hayattan soyutlayarak tefekkür dünyasına dalar.

Tefekkür, düşünme Müslüman için en önemli ibadetlerin başında gelir.

Ayetlere baktığımızda bunu çok daha iyi müşahade ederiz:

?Andolsun Biz Kur´an´ı zikr (öğüt alıp düşünmek) için kolaylaştırdık. Fakat öğüt alıp-düşünen var mı?(Kamer, 17)

?Andolsun Biz Kur´an´ı zikr (öğüt alıp düşünmek) için kolaylaştırdık. Fakat öğüt alıp-düşünen var mı?´ (Kamer, 22)

?Andolsun Biz Kur´an´ı zikr (öğüt alıp düşünmek) için kolaylaştırdık. Fakat öğüt alıp-düşünen var mı?´(Kamer, 32)

?Andolsun Biz Kur´an´ı zikr (öğüt alıp düşünmek) için kolaylaştırdık. Fakat öğüt alıp-düşünen var mı?´(Kamer, 40)

Mekke döneminde nazil olan Kadir suresi Kadir gecesinden bahseder,

Kadir gecesi Ramazan ayının son on gününden birindedir,

Kadir gecesini pas geçmemek için itikafa girilir,

İtikaf, Ramazan ayının son on gününde ibadet ve tefekkür için yapılır,

O halde Kadir gecesi tefekkürdür, düşünmedir?

İnsanın kendisini, hayatını, yaptıklarını ve çevresini düşünmesi ayetlerde geçen tefekkür ibadetidir.

Tefekkür, düşünme namazdan, oruçtan, hacdan ve zekattan çok daha önce gelen en önemli ibadettir. 

Sevgi ve Bilgiyle kalın