Sait Alioğlu yazdı;
1987’den buyana “kültür, sanat, medeniyet ve edebiyat” alanında yayınına kesintisiz devam eden Yedi İklim Dergisi, 2022 Ocak sayısında okuyucusunun karşısına yine dopdolu bir şekilde, yetkin kalemlerin incelikli ve derinlikli ürünleriyle merhaba diyor.
Dergi, bu sayısına “İlkeler” başlığıyla kaleme alınmış bulunan sunuş yazısıyla başlıyor. Sunuş yazısında devletlerin, özelikle de “büyük” devletlerin çapları oranında kurumsallıları ve bunlara bağlı olarak sorunlara ve bunalımlara, buhranlara dikkat çekiyor.
Konu sadedinde, söz Üstad Sezai Karakoç’a getirip ondan öğrenilen bir, iki ilkeye yer veriyor: Bizde onun bize öğrettiği şu ilkeyi dergini sunuş yazısından iktibas ediyoruz “Bunalım dönemlerinde Üstad Sezai Karakoç’tan öğrendiğimiz ilkeler şunlardır; Yeni gelişen bir durum karşısında yapılacak şey, olayın sıcaklığının geçmesini beklemek ve ardında değerlendirmede bulunmaktır.”
Bu ilke dahi, birçok şeye tercüman olacak kadar değer yüklü. Yeter ki, işin künhüne vakıf olalım…
İlke önemli; ilkelerini kaybedenler, ülkelerini de kaybederler.
Yukarıda, bu sayıda, yetkin kalemlerin incelikli ve derinlikli ürünlerinin varlığından bahsetmiştik. Bunlar; birçoğu önceki sayılardan devam eden araştırma, inceleme, yazıları, şiir tahlilleri, öyküler, şiirler şeklinde sıralanabilir.
Örnek vermek gerekirse, Ali Haydar Haksal’ın “Diriliş Ekolü;: Düşüncenin Yenilenişi VI/I”; İsmail Kıllığulu’nun bu sayıda Sümerleri anlattığı “Akdeniz ve Uygarlıkları-II-; Osman Koca’nın “Şarkın Hikâyesi-IV Doğu Bülbülü yahut Bostan ve Gülistan-2”; Yusuf Emir Culha’nın “SylvianeAnna Diouf: Allah’ın Kulları, Amerika Kıtasında Köleleştirilmiş Afrikalı Müslümanlar –II”; Hayrettin Orhanoğlu’nun “Adem İdeolojisi ya da Varlık ve Yokluk”; Ethem Erdoğan imzalı ve şair ve yazar Adem Turan’ın İrlandalı şair ve yazar J: C. Mangan’ın şiiri hakkında kaleme aldığı “Mangan Mangan Gün Batarken Gün Doğumu” adlı eserini incelediği “Mangan Mangan” Üzerine Bazı Yaklaşımlar”;Ayşe Altıntaş’ın “Kusurlu Güzellik” Olarak Şiir”; yine Osman Koca’nın “Haliç’e Misilleme” adlı denemesi; şair ve yazar Ahmet İşler’in “Vardım Ama Yoktum” adlı çalışması; yine Mukadder Uçar Beyoğlu’un “Bir Ölüyü Düşünmek” Şifanur Şahintepe’nin “Karanlığı Kesiyorlardı”; Bünyamin Topçu’nun “Akrebin İzni Sürmek”; Yunus Berk Üstün’ün “İç Avlu”; Fatih Selvi’nin “Bir Son Duygusu”; Esra Türedi’nin “Gurbetin Mimozaları” adlı çalışmaları ile edebiyatın olmazsa olmazları olan şiirler, şiir(kaside) tahlilleri, kitap değerlendirme yazıları ve yine edebiyat, kültür, sanat dergileri ile ilgili değerlendirme yazıları ile bu derginin vazgeçilmezleri listesinde kendine özgü yerlerini koruyan hat üstadı Mustafa Cemil Efe ve 21. Yüzyılda da kendi çizgisinden bahsettirecek olan usta karikatürist ve aynı zamanda üstatlığı bir paye olarak üzerinde şan ve şefle taşıyan değerli büyüğümüz Hasan Aycın’ın o incelikli, derinlikli ve hikmet içeren çalışmaları da kendine bu sayıda da yer bulmuş…
Yukarıda başlıklar halinde belirttiğimiz araştırma ve inceleme yazılarına örnek olarak bir, iki kalemin çalışmalarını özet olarak sunabiliriz; Hikâyeci yazar Ali Haydar Haksal, adı geçen yazısında, yetmiş yıllarda Diriliş Dergisi’nin çeşitli sayılarında yayınlanan yazılardan tarh ve sayı belirterek, yazıların içeriğin dair bilgiler vermekte…
İsmail Kıllıoğlu, adı geçen yazısında geçen sayıdan hareketle Sümerler konusunu işlemekte… Özetle; “Sümerlerde toplumsal hayat, toplumsal sınıflar, siyasal yapı, hukuk, Sümer yasaları ve Hammurabi derlemesi(mecellesi), Sümerlerde dil ve yazı, Sümer dili ve edebiyatı, Sümerlerde bilim ve coğrafya” ana başlıklarından hareketle konuyu enine, boyuna inceliyor.
Yukarıda Ethem Erdoğan’ın Adem Turan’ın kitabına dair yazısından bahsetmiştik. Erdoğan konudan hareketle yazısını dört başlık altında okuyucuya takdim ediyor; öncelikle şirin doğumu ve şairin kültürel kodlarını, daha sonra ise, konuya giriş yaparak Adem Turan’ın eserine vurgu yapıyor. Şiir ve zihniyet ilişkisi ile birlikte “Adem Turan’ın “Mangan Mangan” adlı eseri incelemeye koyuluyor; “Şair Adem Turan’ın Mangan Mangan kitabı J. C. Mangan’ın Türk inanç ve kültürüne öykünmesinin değerini ortaya koyma cehdi olan bir kitap. Aynı zamanda Mangan’ın içinde bulunduğu şartlarla bir tür empati kurma şeklinde ele alınmıştır.” diyerek Turan’ın eserine, onun incelemeye çalıştığı Mangan’a ve Mengan’ın Türk kültürüne olan ilgisine vurgu yapmakta…
Ethem Erdoğan, konu ile ilgili Peter Hınd’dan alınan bir epigraftan hareketle; “Mangan’ın yazdıklarını yazabilmek, hissettiklerini hissedebilmek, onun gibi düşünebilmek için kesinlikle bir Türk olmak gerekir…” ifadeleri ile konu bağlamında, yani Mangan’ın şahsında Türklük vurgusu öne çıkmış oluyor. Yazıda, aynı zamanda birkaç dipnotta var.
Ayşe Altıntaş, dünyada klasik dönemlerde birçok toplumun her tür edebi form’a ve bilimsel disiplinine tercih edildiğini –en azında birçok kişinin, onda kusur aramasına ilgilisince müsaade edilmediğini bildiğimiz- şiir formunun “kusurlu bir güzelliğe” sahip olduğunu da öğrenmiş olduk. Zira kul yapısı her işte mükemmeliyet değil, az, çok kusur bulunurdu! Zaten bulunmaması mümkün ve olası değildi.
Yazar, “Kusurlu Güzellik” Olarak Şiir” başlıklı yazısında şair Mehmet Özger’in Hece Yayınları’ndan çıkmış bulunan “Kusurlu Güzellik” adlı kitabını değerlendiriyor; “Şiirde mükemmellik ya da “kusurlu güzellik” başlıklı yazısında Mehmet Özger, şair hissettiği bir duyguyu ya da zihninde dönen bir düşünceyi çoğu zaman çok açık bir şekilde ifade edemez… Bu böyledir, şairin içinde fırtınalar kopsa da en fazla bir iki damla rahmettir gün yüzüne çıkar. Çünkü aciz olan insanın bir ürünü olarak şiir de acizdir.”
Zaten fıtrat üzere ve “en güzel” şekilde, ama aciz bir varlık olarak yaratılan insanın her çabası da acziyet ve kusur içerirdi. Kimine göre şahika olan bir eser, ya da konumuz gereği şiirde, şahika olmasına rağmen kusurlu olup kendine özgü bir dile, söyleme, şairinin poetikasına rağmen kusurlu bir güzel olarak değerlendirilecektir.
Bu sayıda, gerek birçok tarihi, sosyal, siyasal, kültürel ve düşünsel konulara yönelik çalışmalara yer verildiği kadar, edebiyat dendiğinde çoğumuzun aklına ilk gelen edebi form olan şiire ve birçok şairin şiirine de yer verilmiş; Nihat Hayri Azamat, Nurettin Durman, Alper Gencer, Hatice Çay, Ali Haydar Haksal, İshak Aslan, Sümeyye Şeker, Sulhi Ceylan, Fatih Memiş, Ömer Hatunoğlu, Yasemin Kapusuz, Abdullah yalın Karadağ, Hayrullah Gürdağ, Erkan kara, Metin kaplan, Berna Yurtseven, Ebubekir Çağlar, Nazlıhan Durmuş, Sezer Taş ve bir şiir Türkçeye çevrilmiş bulunan Avusturyalı şair ve yazar İngeborg Bachmann’da “Engin Dünya” adlı şiiri dolayısıyla…
Yeni sayı ile şiir ve şuur şiarıyla buluşmak üzere…