Her insanın, bir anlam arayışı vardır. Çünkü her canlı kendi hikâyesinin kahramanıdır bir nevi. İnsan, düşüncesinin ürünüdür. Livaneli, “ İnsan, düşündüğü gibi yaşayan, yaşadığı gibi düşünendir.” der. Belki de insanın hikâyesi iradesini kullanma ölçüsünde şekil alıyor nihayetinde. İnsanın, Eşrefi Mahlukatlığı buradan geliyordur. Düşünen/ akleden, doğruyu, yanlışı seçebilen, yaratılış ağacının en önemli meyvesidir insan. Ağaca anlam katan, suyu ab-ı hayat boyutuyla değerlendiren irade sahibi varlık…
İnsan, aynayı icat eden ve aynı zamanda aynaya yabancı olan eşi/ benzeri olmayan rüyi zemin halifesi olan varlıktır. Tefekküri yönüyle Ebu Bekir olabilen ama diğer boyutuyla Ebu Cehil sıfatını hak eden varlık… Karanlıkları delen ilahi nurun bir yansıması insandır. İnsan, güneş gibi doğan ve zifiri karanlıkları dağıtan nurun en yüksek mertebesi… Yeryüzünün en değerli ve tarihi geçmişi en eski olan mabed... Bulunduğu yerde bahar gibi müjde olabilen, papatya gibi anlam kazanan, sevginin, barışın, hakkın/ hakikatin dili olan Abdullah’tır.
İnsanın anlamı, bütününde gizli olan bir parçadır. İnsan, hakkın kolonu, uzak mesafelerin umudu, zindandan, nura ulaşmanın beklentisidir. İnsan manaya vakıf olunca yaratılan her varlık anlam kazanır. Ressamın tablosu misalidir insan. Yüce yaratıcının, paha biçilmez eseri... Nasıl ki eserde müessir anlaşılıyorsa insanın varlığı yaratıcının en büyük delilidir.
Ömür bir sermayedir, rahme düşmesiyle başlar musalla taşına kadar devam eden bir süreç… Ömür sermayesi, az ama nihayetinde bu sermayeyi yaradanın rızası doğrultusunda kullandığı zaman bu sermaye ebedîleşir… Baharın müjdesidir insan. Daldaki çiçek, notadaki nağme, hayat paragrafın bütünü ve anlamı, bütündeki en önemli parça, gül bahçesinin sembolü…
Gözdeki fer, gönüldeki imanın anlamıdır insan. İnsan, İsa’nın uğruna çarmığa gerildiği anlayıştır. Musa’nın rabbi bulma yolculuğunun ismidir. Hz. Muhammed’in, bedevi Arap çöllerinde medeniyet inşa etme arayışıdır. Bediüzzaman’ın şu tanımıdır “ Bir nazarı peygamber birden bire kalbeder, bir bedevi cahili bir arifi münevver eğer mizan istersen, İslamiyet’ten evvel Ömer İslamiyet’ten sonra Ömer.” Tanımlamasıdır.
İnsan, eylemiyle anlam kazanan bir mücevherdir. İnsan, değerli madenlerin en değerlisidir. Zümrüt’ten daha Zümrüt, Elmas’tan daha Elmas olan bir madendir. Güneşin nuru, sabahın yeli, nisan yağmurlarının ta kendisidir. Çöldeki vaha, denizdeki gemi, Ebrehe ’ye karşı mücadele eden, Ebabil kuşudur. Çöle hayat veren Nil, Mezopotamya’ya ab-ı hayat olan Fırat, Dicle… İnsan, ayrılık anlayışının zehri, kavuşmanın panzehri, sevgi tohumun özü, peygamberlik makamının muhatabı, ömür sermeyesinin bereketi, dağları aşan yol, gemileri yüzdüren deniz, hakkı haykıran Bilal, günahları örtmekte olan gece, günün müjdesi olan sabahın ilk ışıkları…
İlk emrin muhatabı “ Oku” olan yıllarca Kudüs’ün hayaliyle yanıp tutuşan ve sonunda onu fetheden, Selahaddin Eyyubi’nin, gayretidir, uğruna yıllarca hayal kurduğu hayallerinin karşılığıdır. Tur Dağı’ndaki ateşin kıvılcımları, Yunus peygamberin uğruna balığın karnındaki sıkıntılı demlerin selamette kavuşma anıdır insan. Bediüzzaman’ın, “ Ey kendini insan zanneden insan kendini oku hayvan ve camid olma ihtimalin var.” Hitabıdır. Şeklen hayat sahibi bir varlıktır insan. Asıl mucize yaratılış manasını idrak etmektir. Güzelliği gören değil, güzelliğin kaynağına aşina olan varlıktır insan.
Yolların sahibi değildir, asıl yolların sahibini tefekkür eden mucizevi varlıktır. Gönlünün istediğini değil, hakkında hayırlı olana rıza gösterendir. Sabrın sırrına vakıf olan, dünyayı bir sefa yeri değil, bir imtihan meydanı bilen mana içinde manadır. İnsan, önemli bir etkendir rüyi zeminde. O, düzeldiği gibi her şey kendiliğinde düzene girer. İnsanca bir anlayışa sahip olmak İmam Azam’ın, saltanatla zulüm edenlere karşı duruşu ve mücadele yöntemidir. Malcom X ‘in hayat serüveninde hakikati bulma macerasıdır.
Bedüizzaman’ın, hak uğruna, adalet uğruna, İ’la-yı Kelimetullah uğruna zehirlenmesi, sürgünden sürgüne gönderilme çilesidir. Hz. Ömer’in adaletti, Hz. Ali’nin yaşam tarzı ilim kaynağı, Hz. Ebu Bekir’in teslimiyeti, sıdkı, Hz. Osman’ın hayâsıdır.
Selam, esenlikle…
Haber Azad Sitesi