Küresel çağda yaşıyor olmak, eleştirel anlamda, küresel bir dikkate, bilince, ufka, vizyona, misyona, sorumluluğa, ilgi ve meraka, hayrete, zihinsel/düşünsel/kültürel birikime sahip olmayı gerektiriyor. Gerçek böyleyken, biz Müslümanlar, küresel çağda taşralı varoluşlara saplanıp kalmış olarak, eski sorunlarla, eski tartışmalarla, eski yaklaşımlarla, anlam-değer-nitelik-içerik-ufuk üretmeksizin, yalnızca parçalanma-çatışma üreterek hayatlarımızı tüketiyoruz. Bu durum, zihinsel-ruhsal-ahlaki bir mahrumiyete ve sınırsız bir kısırdöngüye işaret eder. Bu kısırdöngü sebebiyle bizler, içerisinde yaşadığımız tarihsel dönemin hiçbir alanda failleri değiliz, aktörleri değiliz, öznesi değiliz. Taşralı varoluşlara saplanıp kaldığımız için zaman ve mekânı etkileyen/dönüştüren herhangi bir etkinlikte bulunmuyoruz.
Bu noktadan hareketle, eleştirel ve seçici bir dikkatle bütün kültürleri, kültür hareketlerini takip etmeye çalışıyor, tarihsel bir farkındalığa ulaşmak istiyor, tarihsel sorgulamalar yapmak, bu sorgulamalar etrafında entelektüel/ muhalif bir kamuoyu oluşturmak istiyoruz. Takip ettiğimiz, önerdiğimiz, tartıştığımız kitapları, ansiklopedik/akademik bilgiler biriktirmek üzere değil, her hangi bir sıralamaya tabi tutarak değil; tahakküm üreten, dokunulmaz kılınan, mutlaklaştırılan, modern/seküler/liberal/demokratik ontololojiyle/epistemolojiyle hesaplaşabilecek bir bilince/üretkenliğe sahip olmak üzere okuyoruz.
Bir Bilinç Merkezi Oluşturmak
İslam, bütün bir insanlığa, bütün halklara, bütün kültürlere hitap eden bir dilin, bilincin, ufkun, ahlakın, vicdanın, vizyonun adıdır. Bu nedenledir ki, Müslümanların İslam’ı temsil sorumluluklarının boyutları evrensel bir çerçeve içerir, içermek zorundadır. İslami bilincin merkezinde tevhid inancı-düşüncesi ve hassasiyeti yer alır. Müslüman gençler öncelikle kendi zamanlarının gerçekliğini bütün boyutlarıyla analiz etmek/çözümlemek durumundadır. Bu noktadan hareketle gerçekliğin İslami anlamda inşa edilmesi gibi büyük bir sorumluluk başlar. Gerçekliğin İslami anlamda inşa edilmesi, zamanı/toplumu/tarihi İslami anlamlar/değerler/yapılar etrafında dönüştürmekle mümkün olabilir. Bunun için yeni bir anlayış, yeni bir tasavvur, yeni bir yapılanma gerekir. Her kuşak, daha çok kendi dönemine özgü duyarlılıklar, çözümlemeler, tanıklıklar geliştirmek, kendi zamanını dönüştürmek/etkilemek üzere yeni bir dil/bilinç inşa etmek zorundadır. Genç kuşaklar sıra dışı bir bilince/tavra/tarza/duruşa sahip olmadıkları takdirde, sıradan biri haline gelerek, büyük sürünün, küçük bir parçası olurlar. Hayatını, hayatlarını tek yoruma, tek isme, tek yazara/tek düşünüre/ tek bilgeye/arife ya da politik lidere kapanarak geçiren, bu yorumları ve isimleri dokunulmaz kılan, putlaştıran herkes bu tercihiyle ancak bir kader kurbanı olabilir. Tek yoruma ve tek isme kapanmak bir hiçliğe kapanmak gibidir.
Genç kuşakların, özellikle de okuyan/yazan/düşünen/üreten/ sorumluluk alan kadroların en büyük düşmanı politik popülizmdir, dini popülizmdir, her tür popülizmdir. Popülizmler herkesi bir biçimde düşüncesizleştirir, ahmaklaştırır, aptallaştırır. Popülizmlerin herkes üzerinde telafi edilmesi zor, uyuşturucu benzeri etkiler uyandırdığı unutulmamalıdır. Bütün bu nedenlerle, genç kuşakların bütün dünyayı, bütün insanlığı ilgilendiren her tür çabayı, çalışmayı, eseri eleştirel ve seçici bir dikkatle, tevhidi bir duyarlılıkla takip etmeleri gerekir.
Kitap Okuma Listesi
No | Kitap Adı | Yazar | Yayınevi |
1 | Kur’an Mesajı | Muhammed Esed | İşaret Yayınları |
2 | İslam Düşüncesi Tarihi | M. Muhammed Şerif | İnsan Yayınları |
3 | Tefhimu’l Kur’an | Mevdudi | İnsan Yayınları |
4 | İslam’ın Serüveni | Marshall G. S. Hodgson | İz Yayıncılık |
5 | Dünya Tarihini Yeniden Düşünmek | Marshall G. S. Hodgson | Yöneliş Yayınları |
6 | Tevhid | İsmail Raci Faruki | Mahya Yayınları |
7 | Batı Medeniyetinin Doğulu Kökenleri | John M. Hobson | Yapı Kredi Yayınları |
8 | Modern Ortadoğu Tarihi | William L. Cleveland | Agora Kitaplığı |
9 | Ortadoğuda Modernleşme İslam ve Sekülerizm | Edisyon | Mana Yayınları |
10 | Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi | Philip K. Hitti | M.Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı |
11 | İslam Kültür Atlası | İsmail Raci Faruki, Luis Lamia Faruki | İnkılab Yayınları |
12 | Safahat | Mehmed Akif Ersoy | Beyan Yayınları |
13 | İslam Deklarasyonu | Aliya İzzetbegoviç | Fide Yayınları |
14 | Müslüman Aklın Krizi | Abdülhamid A. Ebu Süleyman | Mahya Yayınları |
15 | Şarkiyatçılık | Edward W. Said | Metis Yayınları |
16 | Önyargı | Prof. Dr. Abdülvahab M. El Messiri | Mahya Yayınları |
17 | Hangi Ortadoğu? | Zachary Lockman | Küre Yayınları |
18 | İslam Düşüncesinin Bugünkü Meseleleri | Prof. Dr. Taha Cabir Alvani | İnkılab Yayınları |
19 | Tanınmayan Büyük Çağ | Prof. Dr. Fuat Sezgin | Timaş Yayınları |
20 | İslam Topraklarında Otoriter Rejimler | Pierre-Jean Luizard | İstanbul Bilgi Üniversitesi |
21 | İslam Tarihi | Şehbenderzade Filibeli Ahmed Hilmi | Elips Kitap |
22 | İslam’da Dini Düşüncenin Yeniden Yapılandırılması | Muhammed İkbal | Hece Yayınları |
23 | Doğu Batı Arasında İslam | Aliya İzzetbegoviç | Klasik Yayınları |
24 | Modern Orta Doğu Tarihi | James L. Gelvin | Timaş Yayınları |
25 | İslam Peygamberi | Muhammed Hamidullah | Beyan Yayınları |
26 | İslam’a Giriş | Muhammed Hamidullah | Beyan Yayınları |
Devamen Okunacak Kitaplar
Devamı >>> | |||