13. 08. 2018 Pazartesi
Sİnan Eskicioğlu haftalık ?İlmİhal? yazılarını yazmaya devam ediyor. Bu hafta iki yazı yazdı. Başlıkları şöyle: ?Adil Düzen İlmihali - Adil Düzen´in İslam Anlayışı?. ?İnternet/Sosyal Medya İlmihal kitapçığı?. Köşemin müsaadesi nispetinde değerlendirelim...
?Adİl Düzen İlmİhalİ ile ilgili yazılarımda şimdiye kadar Adil Düzen İlmihali´nin nasıl olduğunu ifade ettim. / Adil Düzen; açık-net-bilimsel-dünyaya dair-Kur´an´a uygun-hikâyesel olmayan bir İslam anlayışıdır. Bundan dolayı da Adil Düzen´in İlmihali de ne olduğu belli olan bir ilmihaldir. / Mantık ilmi açısından açıklarsak, şunlar-bunlar değildir, işte o olmayan şeydir demiyoruz. Çünkü Adil Düzen İlmihali kaynağını Kur?an´dan ve bilimsel metotlardan aldığı için açık-net ve hayata dairdir.
?Adil Düzen İlmihali´ne göre İslam nedir? / Adil Düzen´e göre İslam, bir sistemdir. Diğer bütün İslam yorumları ve anlayışları gibi İslam dindir, inançtır, cennet-cehennemdir-hesaptır-öldükten sonraki hayattır gibi kısır bakış açıları Adil Düzen´e terstir. / Adil Düzen´e göre İslam sadece din değil aynı zamanda hayattır ve sistemdir.
?Hukuk düzeni ne demektir? / Öncelikle şunu belirtelim, İmam Azam Ebu Hanife (Hanefi mezhebinin kurucusu) İslam hukuku için şu kısa açıklamayı yapar: ?Kişinin hak ve vazifelerini bilmesidir´. / Hukuk kelimesi Arapçadır. Hak kelimesinin çoğuludur. Hak, ?doğru, gerçek, yerinde, layık, uygun, yaraşan? gibi manalarda kullanılır.
?Günümüzde hukuk nasıl anlaşılır? / ?Toplumu bir nizam ve düzen içerisinde yaşatan kaide ve kurallar topluluğuna hukuk adı verilir´. / Türkiye Cumhuriyeti devleti kurulduğu zaman hukuku Batı´dan alarak ülkeye uyarlamıştır. Hukuk ve devlet bütünlüğü sağlanmaya çalışılmıştır. Günümüzde pozitif hukuk adı da verilen kavram: ?Devletin egemenlik yetkisini hukukun kaynağı´ olarak belirlemiştir. Pozitif hukuk belli zamanlar içerisinde belli toplumlar adına yürürlükte olan hukuk kurallarının bir bütünü olarak adlandırılır. / Hukuku uygulayacak olan kurum devlet olduğu için günümüzde hukukun başlangıcı ya da kaynağı olarak devlet olgusu alınır. Yani bir bakıma bireylerden ziyade devlet önemlidir. / Günümüzde de buna çok uygun bir zaman dilimini yaşamıyor muyuz zaten? / Bireyler sıkıntı içinde olsalar da, devletin bekası konusu her şeyden kutsal hale gelmiştir. Bireylerin, ailelerin ve hatta toplumun çektiği sıkıntının hiçbir önemi yoktur, tek önemli olan şey devlettir. Bu da bir bakıma devletin hukuk eliyle fertlerine sıkıntı vermesi ve onları amaçları için kullanmasıdır.
?İslam Barış ve Hak düzenidir: / İslam ?silm (barış)´ kelimesinden türemiştir ve aslolan savaş değil, barıştır. ?İnsan insanın kurdudur´ felsefesinden ziyade ?insanlar hukuk sisteminin parçasıdır´ felsefesini esas alır. / Hak düzenidir, çünkü kıstas güç değil, hak sahibi olmaktır. Adil Düzen´in İslam anlayışında torpil, adam kayırma, güçlülere öncülük yoktur.?
Gelecek yazıya kaldığımız yerden devam edeceğiz?
Gelecek yazıda sürpriz teklifler de olacak?
Ve´s-SELAM mea´d-DUA?