Çandar, 'İç cephe' kavramına dikkat çekti ve Bahçeli'nin tokalaşmasında iyi niyet görmediğini söyledi.
Figen Çalıkuşu'un Karar'daki yazası; Ya da “devletin bekası” gerekçesiyle “hak, hukuk, adalet” kavramını tepeleyen anlayış…
D. Mehmet Doğna Türkiye’nin ideolojik olarak tek parti cumhuriyeti görüntüsünü ortadan kaldırmasının şart olduğunu, Bunun ancak Anayasa’dan altı okun, yani ilke ve inkılapların çıkarılması ile mümkün olduğunu belirtiyor.
Abdülaziz Tantik, düşünce dünyasının yıldızlarından sayılan ve bir konuyu derinlemesine anlamamızı kolaylaştıran kavram olgusuna dair bir değerlendirmede bulunuyor.
Hukukçu yazar İsmail Kıllıoğlu, anayasa kavramına, onun İslami temeline ve Batı’daki gelişim süreci ile bizde, konu ile ilgili çalışmaları ve ona yönelik bir yığın değişikliğe dikkat çekiyor.
Roni Margulies, ilk oluştuğunda, kıtaların değil, tek bir kıtanın varlığına işaret ederek, bu kıtanın zamanla çoğullaştığını, bir gün gelip tekrardan birleşebileceğinden hareketle, vatan kavramını ironik bir dille sorguluyor.
Fatma Barbarosoğlu, sosyolojik bir tespitle günümüz toplumunda adab-ı muaşeret(görgü) kurallarının, çoğu kez hak kavramının dışında değerlendirildiğini ve bu kavramın içeriğinin değiştiğini belirtiyor.
İktisatçı yazar Yaşar Süngü, para kazanma ve kazanılan servetin dağılımında adalet(servetin toplum içerisinde dolaşımı) ve iyilik(servetin üretiminde payı olan insanların ödüllendirilmesi)kavramının önemine işaret ediyor.
Süleyman Seyfi Öğün, İtalya’daki seçimler için, “İtalya’daki seçimi “aslında aşırı sağ”ın kazanmadığını, solun kaybettiğini, bununda Avrupa özelinde sol kavramındaki bulanıklığa ve silikleşmeye bağlıyor.
Abdullah Muratoğlu, çoğumuzun II. Dünya Savaşı döneminde ortaya atıldığı düşünülen “soğuk (ya da ılık vb.) savaş kavramının, 1800’lerin sonlarında Almanya’da ve daha da ilerisinde Endülüs dönemine kadar ulaştığını belirtiyor.
Emrullah Bayrak, seçimlere tek başına gireceğini belirten DEVA Partisi’nin açıkladığı, 8. Eylem Planında yer alan “KHK Mağduriyetleri Eylem Planı” içerisinde öne çıkan adalet kavramına dikkat çekiyor.
"Siyasi ve askeri casusluk" suçlamasıyla tutuklanan DEVA Partili Metin Gürcan’ın avukatı Yusuf Şahin, savcılığın Gürcan’ın telefon konuşmalarında kullandığı "Headquarter" kavramını sorduğunu belirtti.
Hayrettin Karaman, Kur’an’da doğrudan yönetime dair kesin bir bilgi yoksa da, toplumsal yaşamı düzenleyici birçok kavramın zikredilmesinin İslam’da devlet yönetimine dalalet ettiğini belirtmektedir.
Çok sık kullanıldığı için öncelikle Kürt meselesi kavramını somutlaştırmakta yarar var. Oldukça kısa ve genel tanımıyla Kürt meselesi; bireysel ve toplumsal haklar/talepler meselesidir.
Limbik kapitalizmin gövdesini serbestiyet oluştursa da, işleyişi incelikle tanımlanmış bir “yasak fikri”ne bağlıdır. “Yasak” kavramını hem formel (kanunlar) hem de informel (gelenek, görenekler) bağlamda düşünebiliriz.
Takva, haşyet üzerinden temellendirilmeli. Kişinin kendi sorumluluğunu yerine getirememenin getireceği mahcubiyetin takvanın anlamını billurlaştırmasındaki önemine vurgu yapılmalıdır.
Birbiriyle çelişen, hatta bazen birbirinin tamamen zıddı iki kavramın bir arada kullanılmasıyla oluşturulmuş ifadelere oksimoron deniyor.
Kemalist/laikçi/sol çevreler ve CHP bunu sıklıkla yapıyor. “Cumhuriyet” ve “Kemalizm” kelimelerini “eş anlamlı” olarak kullanıyorlar. Taktik, ”Cumhuriyet” kavramının ardına saklanarak muhataplarını suspus etmektir.
Müslümanlar bu kavramın n(özgürlük) karşılığını bulmakta zorlanmış, önce "serbesti", daha sonra da "hürriyet" kavramını kullanmışlardır.
Hukukun üstünlüğü kavramının adeta unutulduğu bir dönemde; bir zamanlar erdemi önceleyen bir hukuk düzeninde, Kadı’ların merhamet ve erdemle yoğrulmuş kararları bize ne anlatır?
Mehmet Akif’in “asrın idrakine İslam’ı söyletmek” ile ne söylemek istediğini sorgulayan Yasin Aktay, burada geçen idrak kavramının bu asrın idraki olduğunu, eleştirenlerin dediği İslam’ı asra uydurmakla alakası olmadığını vurguluyor.
D. Mehmet Doğan, çağımız Fransız filozlaından Jacques Derrida’nın, dekontstrüksiyon kavramına hangi Türkçe karşılığın uygun düşeceği üzerine tespitlerde bulunuyor.
- Sedat Doğan; Hammal Kürt Kavramını ilk Kürtlerin Molla Saidê Kürdî olarak bildiği zat , İstanbul’da hamallık yapan Kürtler için kullanıyor.
Eski Halkların Demokratik Partisi Eş Başkanı Demirtaş, “Türkiyelilik” kavramının yanlış tartışıldığını, Kürtlerin bu kavramdan “Türkleşmek” anlamını çıkardığını söyledi. Demirtaş, HDP’nin hükümetten yer alması gerektiğini belirtti
Dindar veya dinsiz kavramları; din kavramının doğasına nispetle, kaidesinden kaymış kavramlardır. Bir kişiye dinsiz denilebilmesi için, din kavramının, o kişi üzerinde fonksiyon icra etmiyor olması gerekmektedir.
“KHK bir faciadır” derken “Kanun Hükmünde Kararname” kavramını değil, “KHK mağdurlarını” kastettiği de açıktır.
Adelina Sfishta; Ali Babacan’ın “merkezde” yeni bir parti kuracak olması, İmamoğlu’nun İstanbul başarısı sonrası CHP’nin “merkeze hareket ediyor” algısının oluşması, “merkez kavramını” yeniden, Türkiye siyasetinin sıcak gündemine taşıdı.
Türkiye´de yıllardır gündemden düşmeyen ´derin devlet´ teorisi bu kez Fransa´da tartışılmaya başlandı. Macron´un son yaptığı konuşmalarda ilk kez ´derin devlet´ kavramını kullanmasının ardından teorinin çıkış yeri olarak Türkiye gösterildi
Milat Gazetesi yazarı ve mimar Serkan Akın, bu yazısında şehir ve kent kavramının içerdiği farklılığı ve onlara atfedilen savaşa dair görüşlerini analiz etmekte?
İlahiyat fakültesi öğrencileri arasında yapılan bir araştırma, öğrencilerin yüzde 70´inin dini gruplarla ilişkisi olmadığını ortaya koydu. Araştırmaya göre, ilahiyat öğrencilerinin yüzde 68´i cemaat kavramına şüpheyle yaklaşırken, dini bir gruba üye olanl