Çok Okunanlar
Çok Yorumlananlar
Muhittin BAĞCI
Muhittin BAĞCI
Uyanış
Nuri YILMAZ
Nuri YILMAZ
Çözüme Gerçekten Hazır mıyız ?
Celal TAHİR
Celal TAHİR
Ehliyet, Liyakat ve Sadakat
Mustafa Sefa ÇAKIR
Mustafa Sefa ÇAKIR
Ey Aziz Öğretmen!
Cüneyt TORAMAN
Cüneyt TORAMAN
Türkiye´nin Gündemi ‘Sağanak Yağmur´ Gibi: Brunson, Af Teklifi, Kaşıkçı ve Andımız
Sait ALİOĞLU
Sait ALİOĞLU
Deizme Dair Bir Derkenar
Mehmet BEYHAN
Mehmet BEYHAN
Neden Cemal Kaşıkçı?
Mustafa DOĞU
Mustafa DOĞU
Yeniden İman Etmek!
Hasan POSTACI
Hasan POSTACI
Kültürel İslam´dan İslami Varoluşçuluğa
Ümit AKTAŞ
Ümit AKTAŞ
Siyaset ve İman İlişkisi
Selvigül ŞAHİN
Selvigül ŞAHİN
Masamdaki Kitaplar
Aziz DARICI
Aziz DARICI
Müslümanların Kaderi İman ve Mücadeledir
Prof. Dr. Bilal SAMBUR
Prof. Dr. Bilal SAMBUR
Kaşıkçı Travması ve Yeni Ortadoğu Düzeni
Ramazan KAYAN
Ramazan KAYAN
Ademce Bir Duruş Sergilemek
Ali BULAÇ
Ali BULAÇ
Tebliğ: Örf, Adet ve Gelenek
Nejdet DEMİREL
Nejdet DEMİREL
ABD´nin Ekonomik Yaptırımlarının İran´a Yansıması
Bülent ACUN
Bülent ACUN
Taksici Gözüyle İstanbul
F. Yılmaz ALTUNÖZ
F. Yılmaz ALTUNÖZ
Sapkınlık Aracı Olarak Mal
Mehmet AKTAŞ
Mehmet AKTAŞ
Lebbeyk, Allahümme lebbeyk!..
Mustafa GÜL
Mustafa GÜL
Çağrılar Neden Karşılık Bulmaz?
Necip CENGİL
Necip CENGİL
Önceliklerimiz
Yusuf YAVUZYILMAZ
Yusuf YAVUZYILMAZ
İslamcılık Öldü Mü?
Ömer Naci YILMAZ
Ömer Naci YILMAZ
Mine´nin Kırıkkanatları
Seyit Ahmet UZUN
Seyit Ahmet UZUN
Ruhu Çamurlaşmış İnsanlar
 Dr. Ali YALÇIN
Dr. Ali YALÇIN
İslami Hareketlerde "Minnet" Sorunu
Yakup GÜLER
Yakup GÜLER
Darbelerle Gelişen Türkiye!
Abdülhamit KAHRAMAN
Abdülhamit KAHRAMAN
Duaya Davet!
Nevzat KAYA
Nevzat KAYA
Kaşıkçı Olayı Suudilerin Sonu Olacak!
Cafer AKDENİZ
Cafer AKDENİZ
Savaş mı Cinayet mi?
Ramazan DEVECİ
Ramazan DEVECİ
Günümüzün Kerbela´sı Yemen´in Serencamı ve Ümmetin Duyarsızlığı…
Davut GÜLER
Davut GÜLER
Adalet, Mizan ve Kitap Dengesi
Şakir KURTULMUŞ
Şakir KURTULMUŞ
Düş ve Bayram
Ziya GÜNDÜZ
Ziya GÜNDÜZ
Dr. Ayhan Vergili: Hilmi Ziya Ülken Önemli Bir Sosyolog, Felsefeci ve Fikir Adamıdır!
Mustafa AYGÜN
Mustafa AYGÜN
Eğitimden Tasarruf olur Mu?
Nusret AYDEMİR
Nusret AYDEMİR
EĞİTİM SERENCAMIMIZ!
Serdar ÇALIŞ
Serdar ÇALIŞ
ZAM.....
Ferhat Özbadem
Ferhat Özbadem
Allah´ım Beni İmandan Kur´an´dan ve Romandan Mahrum Eyleme (2)
Zeynep HAŞEMİ
Zeynep HAŞEMİ
İyilik Meşalesi
Enes TARIM
Enes TARIM
Yezid´den Bugüne Ortodoks İslam
Mesut AYDIN
Mesut AYDIN
Bir Eğitim Ayı Ramazan (HUTBE)
Necla Arpa GÜLAÇAR
Necla Arpa GÜLAÇAR
Yola Çıkan Gençlere Yol Verin (Bir gencin hikayesi)
Nezir ERGENÇ
Nezir ERGENÇ
İnsan Hayvanla mı Yoksa Tanrıyla mı Kıyaslanmalı?
Abdulbaki ÇAĞATAY
Abdulbaki ÇAĞATAY
Son Zamanlarda İslami Camialara Yapılan Saldırıların Arka Planı
Mehmet DEVECİ
Mehmet DEVECİ
Umre Ziyaretimizden Notlar/3
Mehmet M. GÜLAÇAR
Mehmet M. GÜLAÇAR
BAŞIMIZDA KULAK İSTİYORUZ
Hacı TÜRKAN
Hacı TÜRKAN
Erdoğan Semboldür
Fedakar KIZMAZ
Fedakar KIZMAZ
Raşel, Sen İnsanı Dinden İmandan Edersin!..
Fehmi DEMİRBAĞ
Fehmi DEMİRBAĞ
Ayla Seni Seviyorum
Dr. Yunus ÇOLAKOĞLU
Dr. Yunus ÇOLAKOĞLU
İslam Dünyasında Şiddet ve Mikro Nüfuz Alanları
Mehmet ŞEREFOĞLU
Mehmet ŞEREFOĞLU
Bir Taşeronun Rüyası Olan Kadro
Esan GÜL
Esan GÜL
Çocuklarımız ve Adalet
İbrahim GEZER
İbrahim GEZER
Vicdanımız Kanıyor!
Aslan DEĞİRMENCİ
Aslan DEĞİRMENCİ
Selahaddin Eyyubi´siz Ortadoğu Arayışı
İstanbul Hava Durumu
Bugün
Bulutlu
16°
10°
Salı
Sağanak
17°
13°
Çarşamba
Sağanak
13°
10°
Perşembe
Bulutlu
11°
Başlangıç Tarihi
Bitiş Tarihi
İstanbul için namaz vakitleri
İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsi
06:34 08:20 13:17 15:37 17:55 19:29
Dünyada iki yüzlü olanlar, kıyamet günü ateşten iki yüzlü olarak gelirler.

Hz. Muhammed
DOLAR
5.3412
EURO
6.0565
İnsan Hayvanla mı Yoksa Tanrıyla mı Kıyaslanmalı?
Malum bu yaklaşıma göre varlık; Maden, bitki ve hayvan olmak üzere üçe ayrılır. İnsan bu ayırımda “hayvanlar” sınıfında yer alır ve hayvan-ı natıka/ düşünen, sosyal, politik, isyan eden ve sair olarak tesmiye edilir.
Tarih: 30.5.2018 11:38:11
Nezir ERGENÇ

Son dönemlerde “insan”la ilgili ne kadar kitap, makale, yazı okuduysam hemen hepsinde ana temanın Aristo´dan mülhem, ´insan´ın hayvanların bir nev´i olarak tanımlandığı maddeci/tanrısız ve yaratımsız Batı insan tasavvuru olduğunu gördüm. Malum bu yaklaşıma göre varlık; Maden, bitki ve hayvan olmak üzere üçe ayrılır. İnsan bu ayırımda “hayvanlar” sınıfında yer alır ve hayvan-ı natıka/ düşünen, sosyal, politik, isyan eden ve sair olarak tesmiye edilir. Bu muhayyile insanı tanımlarken doğal olarak onun hayvanlarla olan ortak özelliklerini ve sonrasında da onu hayvanlardan ayıran özelliklerini öne çıkarır. Böylece insan, benzerlikleriyle hayvan, farklılıklarıyla da “insan” olmuş oluyor. Benzerlik ve farklılıklar ise daha çok maymun, karınca, arı gibi insani benzerlikleri olan hayvanlar üzerinden serdedilir. Ancak burada bir tuhaflık ve mantık hatası var; batı muhayyilesi insanın hayvandan farklılıklarını ortaya koyarken bilerek veya bilmeyerek insanın üstünlüğüne de işaret eder; hayvan düşünmez, hayvan kültür oluşturmaz, hayvan alet yapmaz veya geliştirmez, hayvan düşlerinin peşine düşmez ve onları gerçekleştirmeye kalkışmaz gibi. Burada yanlış olan mantık şu: Üstün olan bir varlık/ insan, bir alt birimini oluşturduğu ve fakat kendinden aşağı olan bir varlıkla/hayvanla kıyaslanıyor. Hâlbuki mantıklı ve doğru olanın, insanın kedinden daha aşağı olanla değil, kendinden daha üstün olanla kıyaslanmasıdır.

Peki, insandan daha üstün olan nedir veya kimdir?


Meleklerin ve cinlerin de insandan daha üstün olmadıklarını Kur´an´dan öğreniyoruz. O zaman bir tek seçenek kalıyor; Tanrı.


İslami dünya görüşü var/lıkları üç sınıf olarak değil; madenler, bitkiler, hayvanlar, cinler, melekler ve Allah belirler. Bu aynı zamanda “yaratma” tezini de beraberinde getirir; insan hayvandan türeme/ evrilme değil, bizzat kendine has özellikleriyle ayrı bir tür olarak yaratılmıştır. Bitki ve hayvanlarla olan benzerlikleri onu, onlardan bir tür/ evrilme konumuna sokmaz. Aksine bitkilerin ve hayvanların insana benzer özelliklerinin olduğundan bahsedilebilir; zira üstün olan insandır.
Bu mülahazalarla ben, insanın hayvanla kıyaslanarak tanıtımının bir etkilenme veya yönlendirilme olduğu kuşkusunu taşıyorum. İnsanın neliği ya da kimliği ancak Tanrı´nın kim´liğiyle kıyaslanabilir diye düşünüyorum. Haddi zatında insanlık tarihi boyunca insanlar herhangi bir hayvan, mesela maymun veya deve olmak için değil; aksine Tanrı olmak için didinip durmuşlar. Kur´an´ın da sürekli insanı uyardığı nokta burasıdır: Sakın ha! Tanrılaşmayın, kendinizi ilahlaştırmayın, bir birinizi ilah, Rab edinmeyin!
İnsanın tanrılaşmaya, Rableşmeye çalışması elbette bir insanın yapabileceği en çirkin eylemdir ve en büyük zulümdür. Ancak, insanın yapması gereken, Tanrıya benzemeye çalışmasıdır. İhvan-ı Safa´nın da savunduğu bu tez, Allah´ın insanın fıtratını kendi fıtratı üzere yaratmasından/ Rum suresi 30. Ayet/ mülhemdir. “Allah´ın ahlakıyla ahlaklanmak” olarak da ifade edilen bu anlayış, ilahi esmanın insan yaşamında amel/ eylem olarak tecessüm etmesidir. Allah için mutlak, sınırsız ve sonsuz olan esma, insanda gücünce ve kudretince tecessüm ettiğinde onu Allah´a yaklaştırır, yüceltir. Mesela bilmesi/ el Âlim, merhamet etmesi/ el Rahman, el Rahim, bağışlaması/ el Ğafur, affetmesi/el Âfuv, güzel görmesi, güzel bakması, güzel yapması/ el Cemil isimlerine karşılık gelir.
Onun içindir ki insanın yüzü yere doğru değil; göğe, yukarıya, yükseğe doğrudur…

 

Okuyucu Yorumları (0 yorum)
Adınız Soyadınız *
Güvenlik *
Yenile
 
Yorumunuz *
Yazarın Diğer Yazıları
İnsanî Adalet Nasıl Oluşur? (16 Nisan 2018 - Pazartesi)
Suretten Sirete Bakmalıyız (26 Mart 2018 - Pazartesi)
İnsanı Yeniden Düşünmek (26 Şubat 2018 - Pazartesi)
Lütfen Yavaşlayalım! (19 Şubat 2018 - Pazartesi)
Sayfa: