Çok Okunanlar
Çok Yorumlananlar
Sait ALİOĞLU
Sait ALİOĞLU
Deizme Dair Bir Derkenar
Mehmet BEYHAN
Mehmet BEYHAN
Neden Cemal Kaşıkçı?
Mustafa DOĞU
Mustafa DOĞU
Yeniden İman Etmek!
Hasan POSTACI
Hasan POSTACI
Kültürel İslam´dan İslami Varoluşçuluğa
Ümit AKTAŞ
Ümit AKTAŞ
Siyaset ve İman İlişkisi
Selvigül ŞAHİN
Selvigül ŞAHİN
Masamdaki Kitaplar
Aziz DARICI
Aziz DARICI
Müslümanların Kaderi İman ve Mücadeledir
Prof. Dr. Bilal SAMBUR
Prof. Dr. Bilal SAMBUR
Kaşıkçı Travması ve Yeni Ortadoğu Düzeni
Ramazan KAYAN
Ramazan KAYAN
Ademce Bir Duruş Sergilemek
Ali BULAÇ
Ali BULAÇ
Tebliğ: Örf, Adet ve Gelenek
Nejdet DEMİREL
Nejdet DEMİREL
ABD´nin Ekonomik Yaptırımlarının İran´a Yansıması
Bülent ACUN
Bülent ACUN
Taksici Gözüyle İstanbul
F. Yılmaz ALTUNÖZ
F. Yılmaz ALTUNÖZ
Sapkınlık Aracı Olarak Mal
Mehmet AKTAŞ
Mehmet AKTAŞ
Lebbeyk, Allahümme lebbeyk!..
Mustafa GÜL
Mustafa GÜL
Çağrılar Neden Karşılık Bulmaz?
Necip CENGİL
Necip CENGİL
Önceliklerimiz
Yusuf YAVUZYILMAZ
Yusuf YAVUZYILMAZ
İslamcılık Öldü Mü?
Ömer Naci YILMAZ
Ömer Naci YILMAZ
Mine´nin Kırıkkanatları
Seyit Ahmet UZUN
Seyit Ahmet UZUN
Ruhu Çamurlaşmış İnsanlar
 Dr. Ali YALÇIN
Dr. Ali YALÇIN
İslami Hareketlerde "Minnet" Sorunu
Yakup GÜLER
Yakup GÜLER
Darbelerle Gelişen Türkiye!
Abdülhamit KAHRAMAN
Abdülhamit KAHRAMAN
Duaya Davet!
Nevzat KAYA
Nevzat KAYA
Kaşıkçı Olayı Suudilerin Sonu Olacak!
Cafer AKDENİZ
Cafer AKDENİZ
Savaş mı Cinayet mi?
Ramazan DEVECİ
Ramazan DEVECİ
Günümüzün Kerbela´sı Yemen´in Serencamı ve Ümmetin Duyarsızlığı…
Davut GÜLER
Davut GÜLER
Adalet, Mizan ve Kitap Dengesi
Şakir KURTULMUŞ
Şakir KURTULMUŞ
Düş ve Bayram
Ziya GÜNDÜZ
Ziya GÜNDÜZ
Dr. Ayhan Vergili: Hilmi Ziya Ülken Önemli Bir Sosyolog, Felsefeci ve Fikir Adamıdır!
Mustafa AYGÜN
Mustafa AYGÜN
Eğitimden Tasarruf olur Mu?
Nusret AYDEMİR
Nusret AYDEMİR
EĞİTİM SERENCAMIMIZ!
Serdar ÇALIŞ
Serdar ÇALIŞ
ZAM.....
Ferhat Özbadem
Ferhat Özbadem
Allah´ım Beni İmandan Kur´an´dan ve Romandan Mahrum Eyleme (2)
Zeynep HAŞEMİ
Zeynep HAŞEMİ
İyilik Meşalesi
Enes TARIM
Enes TARIM
Yezid´den Bugüne Ortodoks İslam
Mesut AYDIN
Mesut AYDIN
Bir Eğitim Ayı Ramazan (HUTBE)
Necla Arpa GÜLAÇAR
Necla Arpa GÜLAÇAR
Yola Çıkan Gençlere Yol Verin (Bir gencin hikayesi)
Nezir ERGENÇ
Nezir ERGENÇ
İnsan Hayvanla mı Yoksa Tanrıyla mı Kıyaslanmalı?
Abdulbaki ÇAĞATAY
Abdulbaki ÇAĞATAY
Son Zamanlarda İslami Camialara Yapılan Saldırıların Arka Planı
Mehmet DEVECİ
Mehmet DEVECİ
Umre Ziyaretimizden Notlar/3
Mehmet M. GÜLAÇAR
Mehmet M. GÜLAÇAR
BAŞIMIZDA KULAK İSTİYORUZ
Hacı TÜRKAN
Hacı TÜRKAN
Erdoğan Semboldür
Fedakar KIZMAZ
Fedakar KIZMAZ
Raşel, Sen İnsanı Dinden İmandan Edersin!..
Fehmi DEMİRBAĞ
Fehmi DEMİRBAĞ
Ayla Seni Seviyorum
Dr. Yunus ÇOLAKOĞLU
Dr. Yunus ÇOLAKOĞLU
İslam Dünyasında Şiddet ve Mikro Nüfuz Alanları
Mehmet ŞEREFOĞLU
Mehmet ŞEREFOĞLU
Bir Taşeronun Rüyası Olan Kadro
Esan GÜL
Esan GÜL
Çocuklarımız ve Adalet
İbrahim GEZER
İbrahim GEZER
Vicdanımız Kanıyor!
Aslan DEĞİRMENCİ
Aslan DEĞİRMENCİ
Selahaddin Eyyubi´siz Ortadoğu Arayışı
Cüneyt TORAMAN
Cüneyt TORAMAN
Celal TAHİR
Celal TAHİR
Nuri YILMAZ
Nuri YILMAZ
Mustafa Sefa ÇAKIR
Mustafa Sefa ÇAKIR
İstanbul Hava Durumu
Bugün
Sağanak
16°
11°
Pazartesi
Bulutlu
15°
10°
Salı
Sağanak
17°
13°
Çarşamba
Sağanak
14°
11°
Başlangıç Tarihi
Bitiş Tarihi
İstanbul için namaz vakitleri
İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsi
06:34 08:20 13:17 15:37 17:55 19:29
Adem suretinde olan herkes adem değildir…

Hacı Bektaşı Veli
DOLAR
5.3412
EURO
6.0565
Çağdaş Kadın Müfessirler/2
“Tevrat ve İncil´de yer alan ve Kur´an´a aykırı olmayan bilgiler dahi tefsirde kullanılmamalıdır. Çünkü Kur´an, mesajının insanlara ulaşması için gerekli olan bilgiyi ihtiva etmektedir.
Tarih: 9.4.2018 17:32:03
Ferhat Özbadem

Aişe Abdurrahman ve Tefsîru´l-Beyâni li´l-Kur´ani´l-Kerim

“Aişe Abdurrahman 1913 yılında Mısır´ın sahil kenti olan Dimyat´ta dünyaya geldi. Babası Ali Abdurrahman, kızına "Ümmü´l-Hayr (iyilik anası) lakabını taktı. 1918 yılında ilk Kur´an eğitimini kendi köyünün imamı olan Şeyh Mürsi´den aldı. Babası ilkokula gitmesini istemediği için annesinin dedesi olan Şeyh Muhammed Demehuci´nin araya girmesi üzerine yedi yaşında okula yazıldı. Medresetü´r-Rukiyye´yi bitirdikten sonra ilkokul öğretmeni olarak göreve başladı. Daha sonra öğretmenlikten ayrılarak bir dönem Gize´deki Külliyetü´l-Benat´ta katiplik yaptı. İlk olarak yazılarını en-Nahdatü´n-Nisaiyye dergisinde yayınlamaya başladı. 1933 yılında henüz 21 yaşında iken aynı derginin başyazarlığına getirildi. O dönemlerde Mısır toplumu, kadınların yazarlığına sıcak bakmadığı için "Bintü´ş-Şatı´ (sahil kızı)" müstear ismiyle yazılarını yayınladı.

1934 yılında liseyi dışarıdan bitirerek Kahire Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Arap Dili Bölümü´ne kayıt yaptırdı. 1939 yılında bu bölümünden mezun oldu. Lisans döneminde aynı fakültenin öğretim üyelerinden Emin el-Huli ile tanıştı ve onun derslerine devam etti. Mezun olduğu yıl (1939) Edebiyat Fakültesi Arap Dili bölümünde asistan olarak göreve başladı ve 1941 yılında yüksek lisansını tamamladı. 1942-1944 yılları arasında Mısır Milli Eğitim Bakanlığı bünyesinde Arapça dersleri müfettişliği yaptı. Yüksek lisansını bitirdikten sonra hocası Emin el-Huli ile evlendi. Bu beraberliği el-Huli´nin vefatına (1966) kadar devam etti.

Ebu´l-´Ala el-Me´arri´nin "Risaletü´l-Ğufran" adlı eserini tahkik ederek Taha Hüseyin´in danışmanlığında 1950 yılında doktorasını tamamladı. Doktor olarak Ayn Şems Üniversitesi´nde göreve başladı ve 1957 yılında aynı üniversitede doçent, 1962 yılında profesör oldu. 1962-1972 yılları arasında aynı üniversitede öğretim üyeliği yaptı.

1972 yılında Fas Karaviyyin Üniversitesi´nde tefsir hocalığına başladı.

Arap dili ve edebiyatına yaptığı katkılarından dolayı 1994 yılı Uluslararası Kral Faysal ödülüne layık görüldü. Edebiyatçı, şair, düşünür ve toplum sorunlarıyla yakından ilgilenen bir araştırmacı olan Aişe Abdurrahman, 28 Kasım 1998 Cumartesi günü geçirdiği kalp krizi nedeniyle hastaneye kaldırıldı. 1 Aralık 1998 Salı günü ilahi yasaya boyun eğerek hakkın rahmetine kavuştu.

Aişe Abdurrahman hakkında üçü Batıda biri Türkiye´de olmak üzere dört akademik çalışma yapıldığını tesbit edebildik:

1- Bintü´ş-Şatı´ el-Edîbetü´l-Arabiyye ve´l-Müfekkiretü´l-İslamiyye (Arap edebiyatçısı ve Müslüman düşünür olarak Bintü´ş-Şatı´), Hazırlayan: Özbekistanlı Meryem Baba Hanuf.

2- Bintü´ş-Şatı´ Tercümetü Hayâtiha ve Şahsiyetiha ve Âsâruha fi´l-Arabiyyeti ve´l-İslam Bintü´ş-Şatı´: Hayatı, Kişiliği, Arapça ve İslam ile ilgili eserleri), Hazırlayan: Hollandalı G.H.A Juynboll (Amsterdam Üniversitesi-Arapça Enstitüsü profesörü).

3- Bintü´ş-Şatı´ ve Kitâbuha Kıyemun Cedidetün li´l-Edebi´l-Arabi (Bintü´ş-Şatı´ ve Arap Edebiyatında Yeni Değerler Adlı Kitabı), Hazırlayan: İtalyan Paula Kaytani.

4- Bir Kadın Müfessir: Aişe Abdurrahman ve Kur´an Tefsirindeki Yeri, Hazırlayan: Mehmed Akif Koç.


Tefsir Alanındaki Eserleri:

1- Et-Tefsiru´l-Beyânî li´l-Kur´ani´l-Kerîm (iki cilt), Daru´l-Maarif, Kahire.

2- El-İ´câzü´l-Beyâni li´l-Kur´an ve Mesâilu İbni´l-Erzak, Daru´l-Maarif, Kahire.

3- El-Kur´an ve Kadâya´l-İnsan (Bu kitap, daha önce neşredilen; "Makal fi´l-İnsan", Daru´l-Maarif, Kahire 1969 ve "el-Kur´an ve Tefsîru´l-Asri" Daru´l-Maarif, Kahire 1970 adlı eserlerinin birlikte basılmış halidir.), Daru´l-İlmi li´l-Melâyîn, Beyrut.

4- eş-Şahsiyyetü´l-İslamiyye, Daru´l-İlm li´l-Melâyîn, Beyrut.

5- Muhadaratü´t-Tefsir li Sureteyi´t-Talâk ve´l-Hucurât, Camiatü Karaviyyin, Fas: 1985, Ders notları.

6- Tefsîru Âyâti´l-Ahkâm, Suretu´l-Muddesir, Camiatü Karaviyyin, Fas 1981-1983, Ders notları.

7- El-Kur´an ve´l-Fikru´l-İslamiyyu´l-Muâsır, el-Merkezu´s-Sakafiyyu´l-Arabi, Beyrut 1975.

8- Şahsiyyetü´l-Mer´e fi´l-Kur´ani´l-Kerîm, Buhûsu´l-İslam ve´l-Usre, Camiatü´l-Ezher, Kahire: 1975.

9- Kitabunâ´l-Ekber, Camiatü Ümmi Derman, 1968-1969.

10- El-Kur´an ve´l-Kadiyyetü´l-Hurriyye.

11- Min Esrâri´l-Arabiyye fi´l-Beyani´l-Kur´ani, min Menşûrâti Camiati Beyrut (Beyrut Üniversitesi Yayınları) 1972.

Bintü´ş-Şatı´ın hadis alanında 5, Arap dil ve edebiyat alanında 23, İslam düşüncesi alanındaki 4, Hz. Peygamber ve hanımları ile ilgili 4, tarih alanında 4, biyografi alanında 2, muhtelif konularda 5 eseri yayınlanmıştır.

Tefsir anlayışı

Kur´an´ın rehberlik yönünü öne çıkaran (itticâhu´l-hidâî), tabii bilimler (itticahu´l-ilmî), dil-bilim (itticahu´l-edebî) - konulu (mevdûî), ictimâî (toplumsal), aksiyon-dava, tasavvufî-işârî ve modernist felsefî, fıkhi gibi çağdaş tefsir akımlarının canlı olduğu Mısır´da Aişe Abdurrahman yetiştiği şartlar, hocalar ve yaptığı çalışmalar gereği tercihini, dil-bilim ağırlıklı ekole kullanmıştır.

Kur´an´ın kendine mahsus bir dili olduğunu, bu yüzden Kur´an´daki herhangi bir kelimenin yerine Arapça´da aynı anlama gelen herhangi bir kelimenin konulamayacağını, bu durumda Kur´an´ı, yine Kur´an´ın yardımıyla anlamaya ve yorumlamaya çalışmanın en uygun yöntem olduğunu belirterek konulu tefsir anlayışını ortaya koymuştur. Ancak bu bizim anladığımız, Kur´an´da işlenen konulardan her hangi birine dair ayetleri bütüncül bir bakış açısıyla göz önünde bulundurarak Kur´an´ın o konudaki görüşünü ortaya koyma çabasından ziyade et-Tefsîru´l-Beyâni li´l-Kur´ani´l-Kerim adlı iki ciltlik eserinde kısa sureler üzerinde yaptığı tefsir çalışması sadece birbirleriyle konu benzerliği olan sureleri dilbilim ağırlıklı tefsir akımının ilkelerini göz önünde bulundurarak tefsir etmiştir. Buna yakın bir bakış açısını Muhammed Gazali, Nahve Tefsîri´l-Mevdu´i adlı üç ciltlik eserinde denemiş, Kur´an´ın bütün surelerini aynı konu bütünlüğü içinde tefsir etmiştir.

Tefsir Kaynaklarından Yararlanması:

Aişe Abdurrahman, Kur´an´ı tefsir ederken geçmiş tefsir kültüründen oldukça yararlanmış, zaman zaman müfessirlerin görüşlerini nakletmiş, katılmayıp yanlış bulduğu görüşleri sebepleriyle birlikte zikretmiş ve bazen o görüşler arasında tercihte bulunmuştur.

Aişe Abdurrahman, çağdaş müfessirlerden de bol miktarda yararlanmış ve Reşid Rıza´nın Tefsiru´l-Menar´ından bol referans vermiştir. Tefsirinde kıraatler üzerinde durmuştur.

Ayrıca Aişe Abdurrahman, el-Kur´an ve Kadâya´l-İnsan adlı eserinde müfessirin İslam tarihini çok iyi bilmesi gerektiği üzerinde durmuştur.

Hadisleri Tefsir Bağlamında Değerlendirmesi:

Hadisleri Kur´an´ın kapalı bölümlerini açıkladığı savından hareketle eserlerinde hadislere yer vermemiştir. Aişe Abdurrahman´ın Hadis alanındaki eserlerine bakıldığında genelde hadis usulü üzerinde durmuş olduğu görülmektedir.

Bahailik, israiliyat, kadın ve gençlik gibi toplum sorunlarıyla yakından ilgilenen ve yazdığı yazılarıyla bir davetçi anlayışıyla hareket eden bir alim, edebiyatçı, şair Aişe Abdurrahman bu pratik anlayışının bir sonucu olarak sadece Kur´an tefsiri üzerinde durmuş, tefsirin bir felsefesi, teorisi ve metodu olan tefsir usulü üzerinde durmamıştır.

Et-Tefsiru´l-Beyani li´l-Kur´ani´l-Kerim adlı iki ciltlik eserinde kendine özgü konulu tefsir anlayışını ortaya koymuş, içinde bulunduğu ve araştırmalarını üzerine bina ettiği edebiyat anlayışı, kendisini dil-bilim ağırlıklı tefsir anlayışına yönlendirmiş, haliyle bu bakış açısıyla bilimsel tefsir ekolünü eleştirmiştir. Ayrıca farklı bir bakış açısıyla Kur´an tefsirinde tümevarım metodunu kullanmış, buna dayalı yorum geliştirmiştir.

“Kur´an´ı anlamaya çalışmak her insanın en tabi hakkı ve her Müslümanın görevidir. Kur´an´ı anlamaya hak kazanmak için kişinin dini ilimlere ve Arapça´ya vakıf olması gerekmemektedir. Kur´an´ı tefsir etmek ve Kur´an ayetlerinden hareketle topluma mesaj vermek ise mütehassısların görevidir. Bu konuda uzmanlar dışında hiç kimse yetkili değildir.” (Özgün Duruş)

“Tevrat ve İncil´de yer alan ve Kur´an´a aykırı olmayan bilgiler dahi tefsirde kullanılmamalıdır. Çünkü Kur´an, mesajının insanlara ulaşması için gerekli olan bilgiyi ihtiva etmektedir.

Kur´an ailevî münasebetlerde karı-koca arası uyumdan söz ederken “zevc”, bu uyumun bozulduğu hallerde “imrae” kelimelerini kullanmıştır. Mesela, Hz. Nuh, Hz. Lut ve Firavn´ın hanımlarından söz ederken imrae, Hz. Adem ile Havva´dan söz ederken zevc kelimelerini kullanmıştır..”(İhsansenocak.com) 

Anahtar Kelimeler: Çağdaş, Kadın, Müfessirler
Okuyucu Yorumları (0 yorum)
Adınız Soyadınız *
Güvenlik *
Yenile
 
Yorumunuz *
Yazarın Diğer Yazıları
Sayfa: