Çok Okunanlar
Çok Yorumlananlar
Prof. Dr. Bilal SAMBUR
Prof. Dr. Bilal SAMBUR
Yeni küresel tehdit: Beyaz Faşist Terörizm
Abdulbaki ÇAĞATAY
Abdulbaki ÇAĞATAY
CAMİ ŞEHİTLERİ DUASI
Nevzat KAYA
Nevzat KAYA
SON FİRAVUN
Ömer Naci YILMAZ
Ömer Naci YILMAZ
ÇANAKKALE RUHUNU BİZ UNUTTUK ONLAR UNUTMADI
Mustafa AYGÜN
Mustafa AYGÜN
YENİ ZELANDA KATLİAMI VE MİSYONERLİK
Ali BULAÇ
Ali BULAÇ
Süruş´un İkinci Hali´nden “Kelam-ı Muhammed”; Vahiy ve ilham, peygamber ve şair
Enes TARIM
Enes TARIM
OTORİTER SEÇİLMİŞLİK
Mehmet BEYHAN
Mehmet BEYHAN
Fırtınayı Kucaklamak
Ramazan KAYAN
Ramazan KAYAN
Benden geçti artık!
Aziz DARICI
Aziz DARICI
Asi dostum…
Bülent ACUN
Bülent ACUN
Büyük çınarın gölgesinde irfan sohbetleri
Muhammet YETİŞ
Muhammet YETİŞ
ADALET Mİ, MASLAHAT MI?
Nejdet DEMİREL
Nejdet DEMİREL
FETÖ ve rehabilitasyona muhtaç insanlar
Halil ÇİFTÇİ
Halil ÇİFTÇİ
Hz.İsa´nın Akibeti
Engin GÜLTEKİN
Engin GÜLTEKİN
EĞİTİM SOSYOLOJİSİ VE DİRİLİŞ NESLİNİN AMENTÜSÜ
Mustafa DOĞU
Mustafa DOĞU
TREN METAFORU
 Dr. Ali YALÇIN
Dr. Ali YALÇIN
BİRLİKTELİKTE DEĞERLER TEMELLİ VASAT DURUŞ
Ümit AKTAŞ
Ümit AKTAŞ
Bu Kez Mizansen Eksik mi Kaldı?
Davut GÜLER
Davut GÜLER
Medine Sözleşmesi Bağlamından Birlikte Yaşamanın Mümkünlüğü! (1) *
Seyit Ahmet UZUN
Seyit Ahmet UZUN
Kokuşan İnsanlık
Selvigül ŞAHİN
Selvigül ŞAHİN
Zindandan şehadete yürüyenlere dua!..
Yusuf YAVUZYILMAZ
Yusuf YAVUZYILMAZ
İSLAMIN SOL YORUMU OLABİLİR Mİ? -HASAN HANEFİ VE NURETTİN TOPÇU ÖRNEĞİ- (2)
Ramazan Keskin
Ramazan Keskin
ADALET
Necip CENGİL
Necip CENGİL
Değer bilerek yaşamak
Mahmut HAMDERCİ
Mahmut HAMDERCİ
"Sosyal Belediyecilikte MİLLİ GÖRÜŞ Yerel Yönetim Örnekliği" Kitabının Yazarı Mahmut Hamdemirci´nin Seçim Değerlendirilmesi (1)
Mehmet AKTAŞ
Mehmet AKTAŞ
Çalın Davulları Çaydan Aşaya...
F. Yılmaz ALTUNÖZ
F. Yılmaz ALTUNÖZ
DİSK, HAK-İŞ, MEMUR-SEN
Hasan ŞEREFOĞLU
Hasan ŞEREFOĞLU
Sana Yapılmak İstemediğini Neden Bana Yapıyorsun
Abdülhamit KAHRAMAN
Abdülhamit KAHRAMAN
Anadolu Gerçekten Çok Dolu
Necla Arpa GÜLAÇAR
Necla Arpa GÜLAÇAR
Hafızalardaki Kara Leke
Cafer AKDENİZ
Cafer AKDENİZ
Seçim ve Adalet
Cüneyt TORAMAN
Cüneyt TORAMAN
17/25 Aralık Kumpası!
Sait ALİOĞLU
Sait ALİOĞLU
Deizm ve ‘Dindarlık´
Şakir KURTULMUŞ
Şakir KURTULMUŞ
Yeni Devir Kültür Edebiyat Sayfaları Arasında…
Ramazan DEVECİ
Ramazan DEVECİ
İmam Humeyni Düşüncesinde ve İslam Devrimi´nin 40 Yıllık Sürecinde İslami Vahdet
Turan YAMAN
Turan YAMAN
Muhammed Tayyip Okiç: Hocaların Hocası
Mustafa GÜL
Mustafa GÜL
Hiçbir Nebi, Bir Dakika Sonrayı Bilemez
Bayram YILMAZ
Bayram YILMAZ
Çiçero “Bir gün bir Türk…”
Nuri YILMAZ
Nuri YILMAZ
Belediye Seçimlerinden Ne Kadar Ümitli Olalım?
Hasan POSTACI
Hasan POSTACI
Bir İktidar Alanı Olarak Yerel Yönetimler
İbrahim GEZER
İbrahim GEZER
Gideceği Yeri Bilmeyen Kaptanlar Diyarı…
Ferhat Özbadem
Ferhat Özbadem
Beyni-Tezkiretü´ş-şu`ar
Ziya GÜNDÜZ
Ziya GÜNDÜZ
Büyük Yürüyüşler Okumakla Başlar!
Dr. Necmettin Acar
Dr. Necmettin Acar
Suudi Rejimini Bekleyen Asıl Tehlike Taht Kavgaları
Esat HOCALAR
Esat HOCALAR
Manzarayı Umumiye
Muhittin BAĞCI
Muhittin BAĞCI
Uyanış
Celal TAHİR
Celal TAHİR
Ehliyet, Liyakat ve Sadakat
Mustafa Sefa ÇAKIR
Mustafa Sefa ÇAKIR
Ey Aziz Öğretmen!
Yakup GÜLER
Yakup GÜLER
Darbelerle Gelişen Türkiye!
Nusret AYDEMİR
Nusret AYDEMİR
EĞİTİM SERENCAMIMIZ!
Serdar ÇALIŞ
Serdar ÇALIŞ
ZAM.....
Zeynep HAŞEMİ
Zeynep HAŞEMİ
İyilik Meşalesi
Mesut AYDIN
Mesut AYDIN
Bir Eğitim Ayı Ramazan (HUTBE)
Nezir ERGENÇ
Nezir ERGENÇ
İnsan Hayvanla mı Yoksa Tanrıyla mı Kıyaslanmalı?
Mehmet DEVECİ
Mehmet DEVECİ
Umre Ziyaretimizden Notlar/3
Nusret AYDEMİR
Nusret AYDEMİR
Yürüyüş (İstikamet)
Mehmet M. GÜLAÇAR
Mehmet M. GÜLAÇAR
BAŞIMIZDA KULAK İSTİYORUZ
Hacı TÜRKAN
Hacı TÜRKAN
Erdoğan Semboldür
Fedakar KIZMAZ
Fedakar KIZMAZ
Raşel, Sen İnsanı Dinden İmandan Edersin!..
Fehmi DEMİRBAĞ
Fehmi DEMİRBAĞ
Ayla Seni Seviyorum
Dr. Yunus ÇOLAKOĞLU
Dr. Yunus ÇOLAKOĞLU
İslam Dünyasında Şiddet ve Mikro Nüfuz Alanları
Mehmet ŞEREFOĞLU
Mehmet ŞEREFOĞLU
Bir Taşeronun Rüyası Olan Kadro
Esan GÜL
Esan GÜL
Çocuklarımız ve Adalet
Aslan DEĞİRMENCİ
Aslan DEĞİRMENCİ
Selahaddin Eyyubi´siz Ortadoğu Arayışı
Said Alioğlu
Said Alioğlu
Başlangıç Tarihi
Bitiş Tarihi
İstanbul için namaz vakitleri
İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsi
06:34 08:20 13:17 15:37 17:55 19:29
Sen gönlünü beslemeye bak..! Yücelere gidecek, şereflenecek odur."

DOLAR
5.4345
EURO
6.1114
Muhammed Tayyip Okiç: Hocaların Hocası
Muhammed Tayyip Okiç, ahlakı ve kişiliğiyle örnek alınacak bir şahsiyet olduğu gibi aynı zamanda sahip olduğu ilmi ve aldığı tedrisatıyla da örnek bir hoca, âlim´di.
Tarih: 18.2.2019 11:11:56
Turan YAMAN

Kendimi âlim olmayan, fakat âlimler yetiştiren bir hoca olarak kabul etmek bana yetmektedir.

(Muhammed Tayyip Okiç) 

/resimler/2019-2/20/0940170935473.jpg 

Hayatı

Muhammed Tayyip Okiç babası merhum Hafız Mehmet Tevfik Efendi 1866´da Bosna da doğdu. Tevfik Efendi il öğrenimini Bosna da tamamladıktan sonra payitaht İstanbul´a gitti. 10 yıl boyunca İstanbul´da çeşitli medreselerde dönemin önde gelen âlimlerinden dersler aldı. İslami ilimler ve kuran kıraatinden iki icazet aldı. İstanbul´da ki eğitimini tamamlayan Tevfik Efendi memleketi Bosna ya döndü. Burada ki medreselerde dersler verdi. Bosna ki medreselerde okutulan eğitim müfredatı üzerinde çalışıp birtakım düzeltmeler yaptı. Tevfik Efendi 1910 tarihinde Bosna Hersek ulema meclisine seçildi. 10 yıl Reisu´l-Ulema naipliği görevini icara etti. Muhammed Tayyip Okiç hoca 1 Aralık 1902 yılında Bosna´nın tuzla sancağının Graçanitsa kasabasında dünya ya geldi. Tayyip Okiç hoca 8 yaşına kadar doğum yeri olan Graçanitsa´da kaldı. Avustralya-Macaristan imparatorluğunun Bosna-Hersek işgaliyle başlayan sürecin sonunda Bosnalı Müslüman ahali dini hayat ve vakıf çalışmalarında muhtariyet elde ettiler.

Babası Tevfik Efendi Şeyhü´l İslam yardımcılığı görevine seçildikten sonra Saray Bosna´ya geldi. Muhammed Tayyip Okiç Saray Bosna da 1913 ilkokulu 1916 yılında ise rüştiye ´yi bitirdi. Dönemin modern fakültelerinden biri olan Akruzna medresesini 1920 yılında bitirdi. İslam hukuku ve ilahiyat okulunu 1925 yılında bitirdi. Sonraki yıl Zagrep üniversitesi edebiyat fakültesinde Latin dili ve edebiyatını başarıyla bitirdi.

Aynı zamanda Belgrat üniversitesinin hukuk fakültesinde başladığı hukuk öğrenimine 1930 yılında başarıyla tamamladı. Kısa bir süreliğine saray Bosna da çeşitli okullarda öğretmenlik yaptı. Muhammed Tayyip Okiç ilme olan düşkünlüğünden dolayı Paris´e gitti. Sorbon edebiyat fakültesinden lisans diplomasıyla mezun oldu. Aynı tarihlerde şarkiyat fakültesinde Arap-Türk dilleri ve fars dilleri edebiyatı dalında diploma aldı. Doktorasını Paris üniversitesi edebiyat fakültesinde yaptı. Ancak tamda bu süreçte babasının ani rahatsızlığından dolayı tezini yayımlamadan Saray Bosna ya gitmek zorunda kaldı. Tezini yayınlamadığı içinde doktora unvanını alamadı. Paris´te tezinin bulunduğu bina ikinci dünya savaşında zarar gördüğü için tezine ulaşamadı. Tayyip Okiç Sorban eğitiminden sonra Tunus´ta bulunan önemli eğitim kurumlarından biri olan meşhur Ez-Zeytune üniversitesinde Arap dili ve edebiyatı üzerine ihtisas yaptı. Ez-zeytuniye de kaldığı süre boyunca Arapçasını geliştirdi. Dönemin önemli âlimlerinden olan Muhammed Tahir ibn-Aşur, Muaviye-et Temimi ve Mustafa Zemerli´den dersler aldı. Belgrat üniversitesinde kazandığı öğretim üyeliği yeterlilik imtihanın ardından kendisine şarkiyat, Yugoslav tarihi, Sırp-Hırvat dili ve edebiyatı tarihi alanlarında profesörlük unvanı 1939 yılında verilerek ders vermeye başladı. 1934-1941 yıları arasında Üsküp´teki kral 1.Alexander büyük medresesinde hadis ve tefsir okuttu. İkinci dünya savaşı esnasında Türkiye´nin Belgrat elçiliğinde sekreterlik ve mütercim´lik yaptı. 1945 yılında Türkiye´nin Almanya ya savaş ilan etmesiyle sekiz aya kadar Almanya da esir kaldı. 10 Nisan 1945 yılında Almanya´dan Türkiye ye geçti. Beş yıl boyunca İstanbul başbakanlık arşivinde çeşitli araştırmalar yaptı.

6 Mart 1950 yılında Ankara üniversitesi ilahiyat fakültesinde sözleşmeli Profesörlük görevine başladı ve akabinde Ankara üniversitesi kendine hadis profesörlük unvanını verdi. Tayyip Okiç burada hadis ve tefsir bilimleri kurdu. 1964-1965 ders yılında 1971 yılına kadar iki haftada bir Konya yüksek enstitüsünde derslere gidip geldi.1973-1977 yılları arasında Erzurum yüksek enstitüsünde hocalık yaptı. Ankara üniversitesi ilahiyat fakültesindeki görevi keyfi bahanelerle fes edilince 1971-1973 yılları arasında zor bir süreç yaşadı. Yugoslav ya da Mareşal Tito hâkimiyetinden dolayı Saray Bosna ya da gidemedi. Tayyip Okiç Türk vatandaşlığı için başvuru yaptı ama ondanda bir netice alamadı. 30 yılına ait bir süre zarfında Türkiye de vatansız statüsünde yaşadı. Hiç evlenmeyen Tayyip Okiç 9 Mart 1977 yılında Erzurum da vefat etti. Cenazesi Saray Bosna mezarlığında def edildi. Vasiyeti üzerine kitapları 9 Eylül üniversitesine satılarak borçları ödendi. Yayımlanmamış bazı çalışmaları ve özel evrakları Mehmet Said Hatipoğlu´na verildi. Tayyip Okiç birden fazla uluslararası kuruluşlara üyeydi. Saray Bosna da ki Sırp- Hırvat dili ve edebiyatı cemiyeti, Viyana da ki İslamischer Kulturbunt, Paris´te bulunan müsteşrikler cemiyeti, Londra da ki Royal Asiatic Society üye olduğu kuruluşlardan bazılarıdır. Bunların yarı sıra uluslararası arası kongrede de bilimsel tebliğler sunmuştur.  

Kişiliği

Tayyip Okiç hoca son derece merhametli, şefkatli, dürüst ve güvenilir bir insandı. Nitekim İsmail Cerrahoğlu´nun bize aktardıklarına göre; İslam´ın emri ve nehiylerini yerine getiren samimi bir Müslüman, âlim ve olgun bir kişilik, talebesine karşı müşfik, sözünde duran, doğruya doğru eğriye eğri diyen bir kişiliktir. Çok fedakâr insanların yüreğine dokunan mütevazı hayatını, ilme ve iyiliğe adayan talebeleri tarafından kendisine gıpta edilen ender hoca şahsiyetlerden biridir. Konya İslam enstitüsüne 15 günde bir derslere gidip gelirken kimseye borçlu olmamak için çay paralarını bile kendi öderdi. Tayyip Okiç Türkiye vatandaşlığı olmadığı için üniversitelerde sözleşmeli çalışıyordu. Çoğu kere sözleşmesi keyfi isteklere göre fes edilmesine rağmen o hiçbir zaman yese kapılmadan çalışmalarına devam ediyordu. Avrupa´nın önde gelen üniversitelerinden defaatle çeşitli teklifler almasına rağmen o Türkiye de kalıp çalışmayı tercih ediyordu.  Tayyip Okiç, öğrencilerine karşı son derece babacan bir tavır takınırdı. Bayram günleri vesilesiyle kendisini ziyarete gelen öğrencilerinin cebine harçlık koymadan onları göndermezdi. Hoca eli açık bir insandı. Aylık maaşıyla kitaplar alır, ihtiyaç sahibi öğrencilere yardım eder ve her yıl ramazan ayında fakültenin bütün hoca kadrosuna lüks bir lokantada bir iftar yemeği vermeyi kendisine adet edinmiştir. Çevresinde bulunan herkesle iletişimi iyi olan, insanların hal ve hatırını soran, alçakgönüllü, kibirden uzak bir insandı. Yetiştirdiği öğrencileriyle yakından alakadar olur, sorunlarını dinler, mezun olduktan sonra bile onlarla irtibatını devam ettirirdi. Kendisine mektup gönderen her öğrencisine mutlaka cevap yazardı. Nitekim ona göre; ´´mektuba cevap vermemek, selam veren adamın selamını almamaya benzer´´di. Tayyip Okiç, ders konusunda çok titizdi. Öğrencilerinin dersler zamanında gidip gelmelerini yakından takip eder ve bu konuda onlara derslerini aksatmamalarını tembih ederdi. İhsan Süreyya sırma bu konu hakkında şunları aktarır: ´´ Ankara üniversitesi ilahiyat fakültesindeki öğrencilik yıllarımızda, bir gün Tayyip Hoca´nın dersini dinlerken, bir öğrenci arkadaş derse yarım saat geç geldi. Fakat arkadaş, muhtemelen Hoca´yı rahatsız etmemek için, ne kapıyı çaldı, ne de içeriye girince selam verdi! Üstelik Hoca´ya görünüp azarlanmamak için, Hoca´dan özür dilemeden, yerine doğru yürümeye başladı. Arkadaşımızın bu tavrını hayretle izleyen hoca, sinirinden, biraz da alaylı bir şekilde; ´´ormana mı, ormana mı?´´ diye arkadaşa seslenince arkadaşımız o kadar çok utandı ki, afallayıp yerine oturdu. Bir daha haddine mi geç kalmak!´´

İlmi Birikimi

Muhammed Tayyip Okiç, ahlakı ve kişiliğiyle örnek alınacak bir şahsiyet olduğu gibi aynı zamanda sahip olduğu ilmi ve aldığı tedrisatıyla da örnek bir hoca, alim´di.

Tayyip Okiç, Hukuk ve edebiyat alanının dışında İslam tarihi, tefsir ve hadis alanında kendisini fevkale de geliştirmiş olup, bu alanlarda bir otorite olmuştu. Ana dili olan Boşnakça ve diğer Slav dillerinin yanında Latince, Lehçe ve Çekçe, Arapça, Türkçe, Fransızca, Almanca ve okuyup anlayacağı düzeyde İngilizce, İtalyanca ve farsça bilirdi. Türkiye başta olmak üzere dünya yayınlarını takip eder, edebiyat, hukuk, sanat, tefsir, Kur´an, hadis Vb. alanlarda yazılan eserleri en kısa sürede temiz eder ve gerekli incelemeleri yaptıktan sonra onları kütüphanesine bırakırdı. 20 yıl ilahiyat Fakültesinde, 7 yıl yüksek İslam enstitüsünde, 3 yıl da İslami ilimler Fakültesi´nde dersler veren Tayyip Okiç, binlerde öğrenci yetiştirdi. Hukuk kürsüsünde Doç. Dr. Esat Kılıçer, hadis kürsüsünde Prof. Dr. M. Sait Hatipoğlu ve Prof. Dr. Talat Koçyiğit, tefsir kürsüsünde Prof. Dr. İsmail Cerrahoğlu ve Prof. Dr. Süleyman Ateş Tayyip Okiç´in tedrisatından geçmiş olan ve bu alanlarda isim yapmış öğrencilerinden bazılarıdır.

Tayyip Okiç, Fakülte albümü olan "Kürsü"nün 68-69´ncu sayısına yazdığı makalede şöyle diyor:

"Burada şahsımla ilgili bir hususa temas etmek istiyorum... Merhum babam Muhammed Tevfik, bütün tahsilini İstanbul´da yapmıştı. Feyz aldığı bu memlekete karşı merhumun ödemek durumunda olduğuna inandığım borcumun hiç olmazsa bir miktarını nâçiz çalışmalarımla karşılamak, benim için en büyük bir vazife olmuştur. Kendimi âlim olmayan, fakat âlimler yetiştiren bir hoca olarak kabul etmek bana yetmektedir. Bundan maksadım tıpkı Garp´ta olduğu gibi Türkiye´de de modern ilmî metotlarla, İslâm İlâhiyatı sahasında ciddî şekilde çalışacak Pionierleri ilk olarak âcizane okutup kürsülerini idare ettiğimi belirtmek, asistan ve doçentlerini yetiştirdiğimi söylemektir. Cenabı Hakk´a şükürler olsun ki bütün güçlükleri, her türlü manayı aşıp bu mesele de muvaffak olduğuma inanıyorum.

"Asistanlarımı yalnızca talebem arasından seçmek prensibime daima riayet ettim. İlk asistanlarımı, senelerce beraber bulunduğumuz ve hepsi de muhtelif yönlerden başka değer ve meziyet taşıyan pek çok talebem arasından, Tefsir ve Hadis´e meyil ve sempatisi olan, zekâ, ahlâk ve fazilet sahibi, üstelik Arapçaları kuvvetli birinci ve ikinci devre mezunlarından seçtim.

"Zekâ, kabiliyet, ahlâk ve dine bağlılık vasıflarıyla mütemayiz, modern ilim araştırmalarında başarılı, Arapça ve yabancı dillerde kuvvetli bu değerli doçent ve asistanlarımın başında Doç. Dr. Talat Koçyiğit gelmektedir... İkincisi ortanca oğlum Tefsîr Doçenti Dr. İsmail Cerahoğlu´dur. Bu iki değerli oğlumdan başka iki küçük oğlum daha vardır. Birincisi Hadis Doçenti Dr. Mehmet Said Hatipoğlu´dur... İkinci küçük oğlum Tefsîr Asistanı Dr. Süleyman Ateş´i de, keza uzun gayretlerle Tefsir Kürsüsüne celp ´edebildim... İdareten bana bağlı olan İslâm Hukuku Kürsüsünde iyi yetişmiş değerli asistanım Dr. M. Esat Kılıçer´i de burada anmam yerinde olacaktır." Aldığı maaşın büyük bir kısmını kitaplara harcayan Tayyip Okiç, iyi bir okuyucu ve kitap dostuydu. O çok okur az yazardı. Öğrencisi Salih Akdemir´in aktardığına göre hocanın Ankara da ikamet ettiği evinin tamamına yakını kitaplarla doluydu.

Muhammed Tayyip Okiç´in Kütüphanesi

Tayyip Okiç´in vefatından sonra ondan geriye kalan ve birlerce kitaptan oluşan kütüphanesinin akıbeti gündeme geldi. Tek Varisi olan kız kardeşinin talebi üzerine Tayyip Okiç´in, hayattayken maddi sıkıntılardan dolayı oluşan borçlarının kapatılması için kütüphanesinin satışa çıkarılması yönünde bir karar alındı. Bu karardan sonra Hayri Kırbaşoğlu ve asistanlarının da içinde bulunduğu bir ekip Tayyip Okiç hocanın kütüphanesinde bulunan kitaplarla ilgili bir tasnif listesi oluşturdular. Listesi oluşturulan kütüphane satış için birkaç üniversite kütüphanesi ve Diyanet İşleri Başkanlığına teklif edildi. Teklif fiyatları içerisinde en yüksek ücreti ödeyen İzmir Yüksek İslam Enstitüsü adına Ali Rıza Güven ve Tatar´i Vakfı kütüphaneyi satın aldı.  İzmir Yüksek İslam Enstitüsü kütüphanesine yerleştirilen kitaplar bir süre sonra İzmir İlahiyat Fakültesi kütüphanesine devredildi. Mehmet Mahfuz Söylemez ´in Tayyip Okiç´in, Kütüphanesi başlıklı yaptığı çalışma sonuçlarına göre; Tayyip Okiç´in, kütüphanesinde On bin´e yakın ciltten oluşan bir kitap koleksiyonu vardı.

Sözlükler

Lisanu´l-Arab, Büyük Osmanlı Lügati, İngilizce-Türkçe Sözlük, Büyük Türkçe Sözlüğü, Vocabulaire Français-İtalie, Türk Atasözleri, Farsça Dil Bilgisi, Arap Dili´nin Anahtarı, Arapça Dil Bilgisi, Arapça Okuma Kitabı, Fransızca -Türkçe Sözlük, Türkçe-Fransızca Lügat kütüphanesinde bulunan sözlüklerden bir kaçı.

Ansiklopediler

İslam veya İslam ilimleri ile ilgili Türkçe, Fransızca ve İngilizce Ansiklopedilerin yanı sıra Dinler Ansiklopedisi, Masa Ansiklopedisi, Osmanlı Tarihi Ansiklopedisi, İslam Meşhurları Ansiklopedisi, Narodna Enciklopedija: Srpsko gibi bilinen ansiklopediler de bulunmaktadır. Yine Hicri Takvimleri Miladi Takvimlere Çeviri Kılavuzu, İslam Araştırmalarında Usül, Atlaslar Kur´an Fihristleri (ör: Mu´cemu´l-Müfehres), Hadis fihristleri, hatta Fihrisu Kitapel-Mukaddes gibi eserler elinin altında bulundurduğu baş eserlerdendir.

Tefsir ve Hadis

İmam Malik, Ahmet b. Hanbel, Ebu Davud, Nesaî, Tirmizî, Buharî, Müslim, İbn Mace, Darimî, hatta Şii Müellif Kuleynî´nin hadis kitabı ve Taberî, Zemahşerî vb tefsir kitapları, Fransızca, Türkçe, Arapça, Almanca hatta Boşnakça yapılan araştırmalar yer almaktadır. Temel hadis mecmuaları ve şerhleri, kuna, elkab, tabakat, teracim, ğaribu´l-hadis, muhtelefu´l-hadis, muşkilu´l-hadis, muşkilu´l-Kur´an, siyer kitapları (İbn İshak, İbn Hişam, İbn Abdilber), Tefsir ve hadis sahasının alanı, sorunları, usulü, konuları ile ilgili yazılan Türkçe yüzlerce eser Tayyip Okiç´in kütüphanesinde bulunmaktadır.

İslam Hukuku

İslam Hukuku ile ilgili de detaylı eserler bulunan bu kütüphanede; fıkıh mecmuaları, fıkıh usulü ile ilgili çalışmaların yanı sıra fetva mecmuaları, İslam ilmihalleri, Hanefi fıkhının esasları, İslam Vergi Hukuku, Fıkıh Istılahları, Fukaha Tabakatları, Helal ve haramlar, Hac ve Haremeyn Rehberleri, İslam Fıkhı ve Roma hukuku Mukayeseleri, Ebu Hanife, İmam Şafii vb. fukahanın hayatı ve görüşleri, Kıyas, istihsan gibi fıkhi mevzular, Hisbe gibi kurumlar, Mecelletu Ahkam el-Adliyye gibi hukuk koleksiyonları, Şeriyye Sicilleri (Ankara, Gaziantep), hukuk felsefesi, fıkıh tarihi ve İslam hukuku ders notları gibi eser ve dökümanlar kütüphanesinde mevcuttur.

Felsefe                    

Tayyip Okiç´in, kütüphanesinde Aristo, Eflatun, Kant, Hussel gibi batılı filozof lar ve Kindî, İbn Sina, Farabi, İbn Rüşd, Gazzali, gibi İslam filozoflarının çeşitli eserleri bulunmaktadır. Ayrıca Kütüphanesinde Felsefe Tarihi, Felsefeye Giriş, İlk Çağ Felsefe Tarihi, Felsefenin Başlangıcı, Felsefe Tarihi Usulü onlarca eserin bulunması, Türkçe, Arapça, Fransızcanın yanı sıra Almanca yazılan felsefi eserleri de takip etmesi bize hocanın hadis, tefsir ve hukuk dışında felsefe ile ilgili nitelikli okumalar yaptığını göstermektekdir. Tayyip Okiç, hoca sosyoloji, psikoloji ve din eğitimi üzerinede okumalar yapmıştır.

Tasavvuf       

Melamilik, Bektaşilik, Mevlevilik, Halvetilik, Nakşilik ve Rufailik gibi tasavvufi akımlara ilişkin kitaplar mevcuttur. Muhiddin İbn Arabî, Cüneyd el-Bağdadî, Hacı Bayram-ı Veli, Hacı Bektaş, Mevlana gibi büyük mutasavvıfların eserleri ve Tasavvuf Tarihi, Marifetname, Tasavvuf Felsefesi ve Tarikatlar ile ilgili çalışmalar kütüphanede yeralmaktadır.

Sanat

islamda müzik ve sanat ilişkisinin yüzeysel ve spesifik olarak tartışıldığı , çoğu müslümanın miziği ve sanatı önemsemediği bir zamanda Tayyip Okiç, müzik, müzik tarihi, halk türküleri, el sanatlar, hat ve tezhip, kumaş işçiliği,  ciltçilik, sanat tarihi, islam mimarisi, islam şehirleri ve şehircilik anlayışı ile ilgili okumalar yapmış ve bu konularda yzalmış Türkçe ve Fransızca eserleri kütüphanesinde biriktirmiştir.

Dinler Tarihi

Kütüphane de Hıristiyanlık veya Hıristiyan Mezhepleri (ör: Protestanlık, Katoliklik, Yakubilik, Nasturilik, Anglikan Kilisesi, Yahova Şahitleri, hatta Mormonlar), Hıristiyan Kurumları (ör: Patriklik, Misyonerlik), Yahudilik, Maniheizm, Budizm, Çin Dini, Hinduizm, Kadim Mısır Dini inanışları, dini akım ve mezhepler yeralmaktadır. Daha çok Fransızca olan bu eserlerin içerisinde Türkçe ve Arapça olanlar da vardır. Hoca Tevrat ve Talmut ile İncil´in daha çok Fransızcalarını tercih etmekle birlikte, İngilizce ve Almanca´larını da bulundurmuştur. Bosnada yaygın inanç hristiyanlık olduğu için hoca özellikle hristiyanlık tarihi konusunda özel okumalar yapmış ve bu konuda yazılan kaynak eserleri kütüphanesinde bulundurmuştur.

Süreli Yayınlar

- Bibliyografya: Kitap Haberleri Bülteni 

- Ankara İlahiyat Fakültesi Dergisi

- Cultura Turcica, (Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Ankara)

- Belleten Dergisi

- Türk Dili

- Journal Asiatique

- Revie de Mond Muslumane

- İslam Medeniyeti

- Hakses

- Yeni Ümit

- Üniversite ve Köy

- Belgelerle Türk Tarihi Dergisi

- Gaziantep Kültür

- AÜİFD

- Vakıflar Dergisi

Türk Tarihi

Tayyip Okiç, yaşadığı ülkenin tarihiyle de ilgilenmiş olup,  Türk tarihi hakında aşağıda yer alan  konular üzerine okumalar yapmıştır.

- Erken Dönem Türk Tarihi

- Selçuklu Tarihi

- Osmanlı Tarihi

- Modern Dönem Türk Tarihi

- Halk inançları (Türklerde taş ile ilgili inançlar) ile ilgili eserler

-  Mahalli İdareler

- Toprak Reformu

- TÖS (Türkiye Öğretmenler Sendikası) Dosyası

- Köy Enstitüleri

- Ben bir TİP´ li (Türkiye işçi Partisi) idim

- Türkiye´de Çay Ziraati

- Nüfus ve Yerleşme

Edebiyat

Okiç, Batılı ve Rus edebiyatının önemli başyapıtların yanı sıra Türk (Ömer Seyfettin, Ömer Nafiz Çamlıbel), Arap ve Fars(Hafız- ı şirazi, Sadi Şirazi, Firdevsi, Mevlana) edebiyatına damgasını vuran eserleride okuyup kütüphanesine dağil etmiştir.

Eserleri

A- Kitapları

Yayınlanmış Olanlar

1.İslamska Tradicia, Saraybosna 1936. Hadis ilmiyle ilgilidir.

2.Bazı Hadis Meseleleri Üzerine Tetkikler, İstanbul 1959

3.Kur´an-ı Kerim´in Uslûb Ve Kıraati, Ankara 1963

4.İslâmiyette Kadın Öğretimi, Ankara 1981

5.Tefsir Ve Hadis Usûlü´nün Bazı Meseleleri, İstanbul 1995

Teksir Halinde Olanlar

1- Ankara Üniversitesi ilahiyat Fakültesi Hadis Ders Notları, Ankara 1965 (II+193 s.). 2- Yüksek İslam Enstitüsü Tefsir Notları, Konya 1966 cı +i II s.).

E- Makaleleri

l- Şark´ın Garp üzerindeki Edebi Tesiri ;´Şkolski Almanah", 1923.

2- Aşura,. Üsküp, Etnografya Mecmuası, 1940.

3- El-Mus(imune fi´I·Balkan ´ala .Ahdi´l-´Osmaniyyfn´ "el-Muslimun" Mecmuası, Beyrut ı 957, s. 80-82.

4- Kur ´an-ı Kerim´in Üslup Mükemmeliyeti, "Yeni Ümit" Dergisi (Konya 1965), yıl I, sayı i (Nisan 1965), s. 2.

5- Balkanlarda Bogomilizm Hareketi ve Bunun Bıl" Araştırması: Aleksandar Vasiljevic - Solojev, İslam Tetkikleri Enstitüsü Dergisi (istanbul 1973), V/1-4, 205~222.

6- Belgrad´daki Bayraklı Camii, Vakıflar, Dergisi (Ankara 1973); :K, 385-401.

7- Merhum Abdullah Mahir Bey, Tohum Mecmuası (Mart 1975), Vıi 8, sayı 86, s. 5-7.

8- Saraybosna´daki Gazi Hüsrev Beğ Camii, Diyanet Gazetesı, c. 7. sayı 151 (15 Ekim 1966), s. 6.

9- Ehli- Kitab (3), Diyanet Dergisi, c. 15, sayı 5-6 (eylül-Ekim-Kasım-Aralık. 1976), s. 360·379,

C- Kitap Tanıtmaları:

1- Dr. Eugen Sladoviç, Zenidbeno Pravo (Aile hukukuna daIr), Gayret Mecmuası (I925), ıx:ıi 6. s 256.

2-Dr. zeki Ali´nin "Rtsôletu´t-Tıbbi´i-LJrab" adlı eserinin tanıtması, "Islamski Svijet" Gazetesi, 25 Mart 1934, s. ıo-ı ı.

3- Sal´avak Prensesi, Hayru´n-Nisa Dayang Muda´İlın bir konferansı, "Islamski Svijet" Gazetesi, 20 Nisan 1934, s. 4.

4- Rene PeIletier, Sara.jevo et sa Region, Gayret Mecmuası, Eylül 1934, yıl XV, s. 230-231.

5- Cenevre´de toplanan Avrupa müslümanlarıkongresi hakkındaki broşürlerin muhtevası, "Islamski Sv(jet" Gazetesi, 19 Mayıs 1939; s. 1-2. 

6- TosavvufHakkında Mühim Bir Eser Mahir.iz, Tasavvuf), İslam Medeniyeti Mecmuası (Ağustos 1969), yıl 2, sayı 22, s´ 43-45 (Aynı ,yıl için ayrıca bk. "Bizim Anadolu" Gazetesi, i969, yıl I, say) 207-209, s. 2).

7- Ösman Öztürk, Osmanlı Hukuk Tarihinde Mecelle, İstanbul 1973, İslam Tetkikleri Enstitüsü Dergisi (1975), Vlfl-2, 179-183.

8- Atıllli Gazi Husrev Begove Biblioteke, Sarajevo 1973, İshim Tetkikleri Enstitüsü Dergisi (1975), Vlfl-2, 184-197.

D- Tercümeleri

  • Dr. Velyko Narançiç, Fizık Kültürü ve Yaşlanma, Yüz Yıl Yaşama, Diyanet Dergisi, c. 9, sayı 96-97 (Mayıs-Haziran 1970), s. 148-150.

E- Türk Ansiklopedisi´ndeki Yazıları:

1- Hadis, c. XVHI (1970), s. 298-300.

2- Hakim et-Tirmizi, C. XVIII (1970), s. 328.

3- Halime es-Sa´dlyye,. c, XVIII (1970), s. 391.

4- Halil el-Hemdani, c. XVIII (1970), s. 416. 5- Halhıres-Sa´di, c. XVIII (1970), s. 416.

F- Önsözler´i ve Albümlerde çıkan yazıları:

1- Sevgili Öğrencilerim (A. Ü. İlahiyat Fakilitesi, 1964-1965 son sınıf albümü, s. 17).

2- Sizi Uğurlarken. sevgili Öğrencilerim (A. Ü. ilahiyat Fakültesi, Kürsü 1967, s. 31).

3· Aziz Talebem (Konya Yüksek İsliim Enstitüsü 1967/1968 Mezunları, "Hatırat" 1968, Ankara 1968, s. ll).

4- Önsöz (Ümid 1968/1969, Konya Yüksek İslam Enstitüs´Ü 1969 Mezunları Albümü, s. 5-6).

5- Önsöt CA. Ü. ilahiyat Fakültesi, Kürsü 1969 Mezunları Albümü).

6- Fakültemizin Yirminci Kuruluş Yıl dönümü Vesilesiyle (A. O. İlahiyat Fakültesi, Kürsü, 1969).

7- Önsoz (Süleyman Ateş, İsliima İtirazlar ve Kur´an-ı Kerim´den Cevaplar, 2. baskı, Ankara 1971, s. XI-XlI).

8- Takriz (İsmail Karaçam, Kur´an-ı Kerim´in Nüzfılü ve Kıraati. İstanbul 1974, s. 3-6).

9- Bir Önsöz (M. Said Çekmegil, Sünnet·i Seniyye (Yüce Yol), Malatya 1974, s. 5-6).

G- Ondan Bahseden Eserler ve Vefatı Dolayısıyla Neşredilen Yazılar:

1- Prof. Muhammed Tayyib Okiç´in Hayatı ve Eserleri, Ankara Üniversitesi İHihiyat Fakültesi 1969 Yılı Mezunları Albümünden ayrı basım, Ankara 1969.

2- Veli Ertan - Dr. Hasan Küçük, Cumhuriyet Devrinde Din Egitimi, Din Müesseseleri ve Din Alimleri, İstanbul 1916, s. 120-129.

3- Süleyman Ateş, Prof. M. Tayyib Okiç, Diyanet Gazetesi, c. 7, sayı 162 (1 Nisan 1977), s. 1, 14. 4- Ramazan Ayvalılı, Büyük Din Alimi Hocamız Prof. M. Tayyib Okiç, aynı yer: s. 8-9, 15.

5- Mustafa Ateş, ilim Aleminin Büyük Kaybı Rahmetli Prof Muhammed Tayyib Okiç, aynı gazete, c. 7, sayİ 164 (i Mayıs 1977), s. 8-9, IS.

6- Abdullah Aydemir, Prof Okiç Vefat Etti, Nesil Dergisi, c. l, sayı 8 (1 MaYİS 1977), s. 44-46.

7- Mustafa Ateş. İlim Âleminin Büyük Kaybı Prof. M. Tayyib Okiç, aynı yer, s. 47-50.

8- Mücteba Uğur, Prof. Muhammed Tayyib Okiç´in Vefatına Tarih, aynı dergi, c. 1, sayı

9- (I Haziran 1977), s. 32. 96 Prof. Dr. İsmail Cerrahoğlu, Eşsiz insan, Kıymetli Hoca Prof. M. Tayyib Okiç´i Kaybettik, A. O. İslami İlimler Fakültesi Dergisi (1977), II, 1-5. 256

10- İsmail Billiç, M. Tayyib Okiç (1902-1977), İslam Tetkikleri Enstitüsü Dergisi (1978), VII/I-2, 339-336.

11- Prof M. Tayyib Okiç Armalfam, Ankara 1978.

Bu Armağan´da yer alan onunla ilgili yazılar:

a) T. Güllap,. Prof muhammed Tayyib Okiç için, s. VI..

b) i. Cerrahoğlu, Prof M. Tayyip Okiç, s. ıx-xL. c) i. Cerrahoğlu, Prof Muhammed Tayyib Okiç´in ilmi Çalışmaları ve Eserleri, s. Xııı-XXVııI.

ç) Müeteba Dgur, VefatınCl Tarih, s. XXıX.

d) A. N. Tarlan, Değerli Alim ve Büyük insan Tayyib Okiç, s. xxxı-xxxvI.

e) M. T. Gökbilgin, Prof M. Tayyib Okiç ve Bosna-Hersek Tarihi, Bosna J;,"yaleti, s. XXXVII-XLVII.

f) O. Cilacı, Tayyib Hoca´dan Ha/ıra/ar, s. XliX-LI.

g) Ş. Ateş, Saraybosna ve Gazi Husrev Bey Kütüphanesi s. 1-8.

Anahtar Kelimeler: Muhammed, Tayyip, Okiç, Hocaların, Hocası
Okuyucu Yorumları (0 yorum)
Adınız Soyadınız *
Güvenlik *
Yenile
 
Yorumunuz *
Yazarın Diğer Yazıları
Sayfa: