Çok Okunanlar
Çok Yorumlananlar
Sait ALİOĞLU
Sait ALİOĞLU
Deizme Dair Bir Derkenar
Mehmet BEYHAN
Mehmet BEYHAN
Neden Cemal Kaşıkçı?
Mustafa DOĞU
Mustafa DOĞU
Yeniden İman Etmek!
Hasan POSTACI
Hasan POSTACI
Kültürel İslam´dan İslami Varoluşçuluğa
Ümit AKTAŞ
Ümit AKTAŞ
Siyaset ve İman İlişkisi
Selvigül ŞAHİN
Selvigül ŞAHİN
Masamdaki Kitaplar
Aziz DARICI
Aziz DARICI
Müslümanların Kaderi İman ve Mücadeledir
Prof. Dr. Bilal SAMBUR
Prof. Dr. Bilal SAMBUR
Kaşıkçı Travması ve Yeni Ortadoğu Düzeni
Ramazan KAYAN
Ramazan KAYAN
Ademce Bir Duruş Sergilemek
Ali BULAÇ
Ali BULAÇ
Tebliğ: Örf, Adet ve Gelenek
Nejdet DEMİREL
Nejdet DEMİREL
ABD´nin Ekonomik Yaptırımlarının İran´a Yansıması
Bülent ACUN
Bülent ACUN
Taksici Gözüyle İstanbul
F. Yılmaz ALTUNÖZ
F. Yılmaz ALTUNÖZ
Sapkınlık Aracı Olarak Mal
Mehmet AKTAŞ
Mehmet AKTAŞ
Lebbeyk, Allahümme lebbeyk!..
Mustafa GÜL
Mustafa GÜL
Çağrılar Neden Karşılık Bulmaz?
Necip CENGİL
Necip CENGİL
Önceliklerimiz
Yusuf YAVUZYILMAZ
Yusuf YAVUZYILMAZ
İslamcılık Öldü Mü?
Ömer Naci YILMAZ
Ömer Naci YILMAZ
Mine´nin Kırıkkanatları
Seyit Ahmet UZUN
Seyit Ahmet UZUN
Ruhu Çamurlaşmış İnsanlar
 Dr. Ali YALÇIN
Dr. Ali YALÇIN
İslami Hareketlerde "Minnet" Sorunu
Yakup GÜLER
Yakup GÜLER
Darbelerle Gelişen Türkiye!
Abdülhamit KAHRAMAN
Abdülhamit KAHRAMAN
Duaya Davet!
Nevzat KAYA
Nevzat KAYA
Kaşıkçı Olayı Suudilerin Sonu Olacak!
Cafer AKDENİZ
Cafer AKDENİZ
Savaş mı Cinayet mi?
Ramazan DEVECİ
Ramazan DEVECİ
Günümüzün Kerbela´sı Yemen´in Serencamı ve Ümmetin Duyarsızlığı…
Davut GÜLER
Davut GÜLER
Adalet, Mizan ve Kitap Dengesi
Şakir KURTULMUŞ
Şakir KURTULMUŞ
Düş ve Bayram
Ziya GÜNDÜZ
Ziya GÜNDÜZ
Dr. Ayhan Vergili: Hilmi Ziya Ülken Önemli Bir Sosyolog, Felsefeci ve Fikir Adamıdır!
Mustafa AYGÜN
Mustafa AYGÜN
Eğitimden Tasarruf olur Mu?
Nusret AYDEMİR
Nusret AYDEMİR
EĞİTİM SERENCAMIMIZ!
Serdar ÇALIŞ
Serdar ÇALIŞ
ZAM.....
Ferhat Özbadem
Ferhat Özbadem
Allah´ım Beni İmandan Kur´an´dan ve Romandan Mahrum Eyleme (2)
Zeynep HAŞEMİ
Zeynep HAŞEMİ
İyilik Meşalesi
Enes TARIM
Enes TARIM
Yezid´den Bugüne Ortodoks İslam
Mesut AYDIN
Mesut AYDIN
Bir Eğitim Ayı Ramazan (HUTBE)
Necla Arpa GÜLAÇAR
Necla Arpa GÜLAÇAR
Yola Çıkan Gençlere Yol Verin (Bir gencin hikayesi)
Nezir ERGENÇ
Nezir ERGENÇ
İnsan Hayvanla mı Yoksa Tanrıyla mı Kıyaslanmalı?
Abdulbaki ÇAĞATAY
Abdulbaki ÇAĞATAY
Son Zamanlarda İslami Camialara Yapılan Saldırıların Arka Planı
Mehmet DEVECİ
Mehmet DEVECİ
Umre Ziyaretimizden Notlar/3
Mehmet M. GÜLAÇAR
Mehmet M. GÜLAÇAR
BAŞIMIZDA KULAK İSTİYORUZ
Hacı TÜRKAN
Hacı TÜRKAN
Erdoğan Semboldür
Fedakar KIZMAZ
Fedakar KIZMAZ
Raşel, Sen İnsanı Dinden İmandan Edersin!..
Fehmi DEMİRBAĞ
Fehmi DEMİRBAĞ
Ayla Seni Seviyorum
Dr. Yunus ÇOLAKOĞLU
Dr. Yunus ÇOLAKOĞLU
İslam Dünyasında Şiddet ve Mikro Nüfuz Alanları
Mehmet ŞEREFOĞLU
Mehmet ŞEREFOĞLU
Bir Taşeronun Rüyası Olan Kadro
Esan GÜL
Esan GÜL
Çocuklarımız ve Adalet
İbrahim GEZER
İbrahim GEZER
Vicdanımız Kanıyor!
Aslan DEĞİRMENCİ
Aslan DEĞİRMENCİ
Selahaddin Eyyubi´siz Ortadoğu Arayışı
Cüneyt TORAMAN
Cüneyt TORAMAN
Celal TAHİR
Celal TAHİR
Nuri YILMAZ
Nuri YILMAZ
Mustafa Sefa ÇAKIR
Mustafa Sefa ÇAKIR
İstanbul Hava Durumu
Bugün
Sağanak
13°
10°
Pazartesi
Bulutlu
16°
Salı
Fırtına
17°
13°
Başlangıç Tarihi
Bitiş Tarihi
İstanbul için namaz vakitleri
İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsi
06:34 08:20 13:17 15:37 17:55 19:29
Verilen emaneti yerine getirmek, en üstün doğruluktur.

HZ.EBUBEKİR (R.A)
DOLAR
5.3412
EURO
6.0565
Düşünsel Sorumsuzluklar
Atasoy MÜFTÜOĞLU - 05.11.2018 Pazartesi
Tarih: 5.11.2018 10:34:39

05.11.2018 Pazartesi

Modern dünyanın ideolojik sistemi, hiç bir uygarlık perspektifiyle, yaklaşımıyla ilgilendirilmesi mümkün olmayan, materyalist ve ırkçı bir karaktere-niteliğe sahip olması sebebiyle, sistemin ve sistemin seçkinlerinin ayrıcalıklarını sürdürebilmek için, modern tarihin her döneminde olduğu gibi bugün de, insanlığa ait bütün kaynakları kontrol etmeye, yağmalamaya devam ederken, her dönemde zayıf ve güçsüz halklara, özellikle de Müslümanlara karşı yeni-farklı tahakküm ve yayılmacılık biçimleri, yöntemleri icat edebiliyor.

Modern dünya sistemi, her durumda, dünya gündemini belirleme hak ve iradesinin kendisinde olduğunu iddia edebiliyor. Her yeni tahakküm ve yayılmacılık biçimi, haksızlık, adaletsizlik ve faşizm temelinde hayata geçirildiği için, ancak paranoid bir dil-söylem ve yöntemle uygulanabiliyor. İslam dünyası toplumlarında edilgenlik neredeyse bir kader haline geldiği için, sözünü ettiğimiz bütün bu uygulamalar, “öteki”ni, “madun”u görünmez ve değersiz kılabiliyor. Zayıfların ve güçsüzlerin emperyalizm tarafından güçsüzleştirilmeleri, değersiz kılınmaları bir yana, Ortadoğu´da aile-kabile-aşiret devletleri, varlıklarını, Amerikan emperyalizminin bütün çıkarlarını canla başla korumaya adayarak, kendi kendilerini değersiz hale getirebiliyor. Kendi kendilerini şeyleştiren, değersiz kılan toplumların/ülkelerin bağımsız bir düşünce, fikir ve kültür hayatına sahip olmaları hiç bir şekilde mümkün olmuyor.

ZİHİNSEL BAĞIMSIZLIĞIMIZ TEHDİT ALTINDA

İslam dünyası toplumlarında, gelenekçi-muhafazakâr unsurların zihin-ruh dünyalarında kendine yer edinen statüko, bir yanda küresel enformasyon zenginleri ve tekelleri tarafından sistematik bir şekilde yönlendirilir ve kontrol edilirken, bir diğer yanda da ulus-devlet iktidarları tarafından iktidar çıkarları adına yönlendiriliyor, kontrol ediliyor, normalleştiriliyor ve güçlendiriliyor. Şeyleştirilebilen, kontrol edilebilen, edilgen bir bünyeye yönelik her türlü rıza imalatı kolaylıkla gerçekleştirilebiliyor. Enformasyon zenginleri, enformasyon üreticileri, enformasyon yoksullarının, enformasyon üretemeyenlerin zihinsel bağımsızlıklarını diledikleri gibi kısıtlayabiliyor, sınırlandırabiliyor, çarpıtabiliyor.

Elektronik iletişim çağında, bugün, bilgi´nin jeopolitiğini enformasyon zenginleri belirliyor. Enformasyon yoksulu toplumlar, bilginin jeopolitiğine maruz kaldıkları için, ancak hamaset ve folklor üretebiliyor. Zihinsel/ruhsal statükonun, hem içeriden hem de dışarıdan kontrol edilebildiği durumlarda, özellikle de İslam toplumlarında kitleler, her tür gerçekliğe uyum gösterme yetenekleri dikkate alınarak, İslami olmayan konjonktürel tercihlere ikna edilebiliyorlar. Günümüz Türkiye´sinde, Müslümanlar ve kendilerini İslam´a nisbet eden bütün yapılar, devlet aklının talebi doğrultusunda, coğrafi kimliğe dönüşe ikna edilebilmişlerdir. İslami kimliğe yabancılaşma pahasına gerçekleştirilen bu yanlış tercihle ilgili olarak, İslami kesimler, kuruluşlar, kamuoyu önünde yankısı olabilecek hiç bir eleştirel sorgulama ve değerlendirme yapmamışlardır.

Sömürgeci, emperyalist dünya sistemi ile İslam dünyası arasında sürekli bir gerilim-çatışma ve karşıtlık yaşanıyor. Askeri ve ekonomik tahakküm uygulamalarının, aynı zamanda ideolojinin-kültürün-fikirlerin, felsefenin de tahakkümü anlamına geldiğini her nasılsa fark etmiyoruz. Modern dünyanın ideolojik-entelektüel-felsefi kavramları bugün, her şartta etkili silahlar olarak kullanılabiliyor. Sözünü ettiğimiz kavramların ideolojik-felsefi-akademik-entelektüel otoritesi, bugün, İslam toplumlarında İslami kavramlardan çok daha etkili bir şekilde otoritesini, belirleyiciliğini sürdürüyor. Bu kavramların otoritesi, iktidarı sürdüğü için, toplumlarımızın, İslami anlamda, İslami bilgi temelinde üzerinde çalıştığı, düşünsel-felsefi-fikri projesi ve gündemi bulunmuyor.

Her tür emperyalizme, düşünsel-kültürel-entelektüel-ekonomik-siyasal anlamda bağımsız etki-içerik-hareket-inşa ve dayanışmalar üretilerek cevap verilebilir. Bunun için, her şeyden önce, zihin dünyamızın bütünüyle sömürgesizleştirilmesi gerekir.

KOLONYALİST NORMLARLA HESAPLAŞILMALI

Batılı, Yahudi, Hıristiyan üstünlüğü mitolojisinin yeniden, bir kez daha gündeme getirilebildiği, öteki kültürlerin ve toplumların tarihdışı sayılabildiği, Müslüman halkların şeyleştirilebildiği, Müslüman halkların/toplumların hayal edilmesi dahi mümkün olmayan sistematik şiddet-yıkım ve tehcire tabi tutulabildiği, ideolojik ve ırkçı önyargıların aşılamadığı bir dünyada-dönemde, kolonyalist-emperyal kültürün alternatifi olabilecek bir kültürel/felsefi çerçevenin gündeme getirilememesi, bu çerçevenin yerine ısrarla hamaset ve folklorun konulması, normal olmayan bir duruma işaret eder. Dünya sisteminin, hakim modern normlar temelinde etkisini sürdürdüğü uluslararası ideolojik iktidar söylemini itibarsızlaştırarak tartışılabilir hale getirmedikçe, bugün Müslümanlar olarak kullandığımız anti-emperyalist söylemin hiç bir şekilde caydırıcı bir etkisi olmayacaktır.

Kolonyalist-emperyal hakim normlarla/çerçevelerle hesaplaşamamak, bu normlarla/çerçevelerle uzlaşmak, kolonyalist ideolojik çıkarlara hizmet etmekle eş anlamlı olduğu kadar, kolonyalist ideolojik çerçeveleri haklılaştırmak anlamı da taşır. Modern-seküler hakim normların, referans çerçevelerinin, paradigmanın dokunulmaz hükümranlığı sebebiyle, bugün, biz Müslümanlar, içerisinde yaşadığımız hayatı/toplumu/dünyayı/tarihi/siyaseti, İslami dünya görüşü açısından, İslami değer/anlam sistemleri açısından hareketle anlamlandıramıyoruz. İdeolojik-kültürel bağımlılığı aşamadığımız için, İslami gündemi belirleyemiyor, hayati konuları, hayati bakış açılarını, hayati sorumlulukları ya dışlıyor, ya da önemsizleştiriyoruz. Her kültürde-toplumda, ilgili toplumun gündemini, otoriter kaynaklar koşullara göre belirliyor. Bizler de Müslümanlar olarak, koşulları aşma iradesi gösteremediğimiz için, tarihsel/siyasal/toplumsal gerçekliğin ağır sorunlarından ve gerilimlerinden bunaldığımızda romantizmlere ve hamasete sığınıyoruz. Çok ağır bir düşünsel sorumsuzluk sergileyerek, coğrafi-resmi kimliğin normlarını içselleştiriyoruz. 








Kaynak: Yeni Şafak

Anahtar Kelimeler: Düşünsel Sorumsuzluklar
Okuyucu Yorumları (0 yorum)
Adınız Soyadınız *
Güvenlik *
Yenile
 
Yorumunuz *
Mustafa Alican: Türklerin Müslüman Olması, Dünya Tarihinin En Önemli Virajları Arasındadır
Mustafa Alican: Türklerin Müslüman Olması, Dünya Tarihinin En Önemli Virajları Arasındadır
“Türklerin İslâm dünyasının bir parçası, güçlü, belirleyici ve yönlendirici bir parçası haline gelmeleri ile birlikte İslâmî anlayışın temel ilkeleri arasında yer alan ‘ümmet´ nosyonunun hakiki manada ilk kez pratiğe dökülmüş olduğu bile söylenebilir.”
Rus Medyasından Türkiye´ye Bakışlar
Rus Medyasından Türkiye´ye Bakışlar
Moskova Devlet Üniversitesi Türkoloji Bölümü mezunu olan Andrey İsaev´in (**) “Rus Basınında Geçen Hafta (10-16 Kasım): Türk Siyasetçiler Bütün Yumurtaları Aynı Sepete Koymaz” başlıklı derleme yazısını, içeriğine müdahale etmeden, Haber Duruş aracılığıyla okuyucularımızın, farklı bir ülkeden, farklı bakış açılarından haberdar olmaları için yayımlıyoruz…(***)
Trump´ın Suudi Arabistan ve OPEC Petrolü Üzerindeki Baskısı Artıyor
Trump´ın Suudi Arabistan ve OPEC Petrolü Üzerindeki Baskısı Artıyor
İran´ın petrol ihracatını bitirmeyi amaçlayan yaptırımları 5 Kasım´dan itibaren uygulamaya başlayan Trump yönetimi, oluşacak arz boşluğundan kaynaklanacak fiyat artışını da engellemeye çalışıyor.
Suudi Başsavcının Kaşıkçı Açıklaması İkna Etmekten Uzak
Suudi Başsavcının Kaşıkçı Açıklaması İkna Etmekten Uzak
Suudi Arabistan Başsavcı Sözcüsü Şelan eş-Şelan´ın gazeteci Cemal Kaşıkçı cinayetine ilişkin açıklamaları bazı soruları yanıtsız bırakırken, inanılması zor bir cinayet senaryosu sunuyor.
Avrupa Birliği´nin Geleceği ve Dolar
Avrupa Birliği´nin Geleceği ve Dolar
Levent YILMAZ
“Söylediğin Her Söz Aleyhine Delil Olabilir”
“Söylediğin Her Söz Aleyhine Delil Olabilir”
Yasin AKTAY
Gülen´in İadesi Haberinin Perde Arkası
Gülen´in İadesi Haberinin Perde Arkası
Serdar TURGUT
Cemal Kaşıkçı Cinayeti Hakkında Üç Ayrı Liste
Cemal Kaşıkçı Cinayeti Hakkında Üç Ayrı Liste
Sedat ERGİN
Bilim İnsanlarımızın Yurda Dönüş Projesine Darbe!
Bilim İnsanlarımızın Yurda Dönüş Projesine Darbe!
Ahmet HAKAN
Dünya Nereye Gidiyor
Dünya Nereye Gidiyor
Abdurrahman DİLİPAK
Avrupa Birliği (AB)´nin Britanya Çıkmazı
Avrupa Birliği (AB)´nin Britanya Çıkmazı
Mehmet KOÇAK
Liberman´ın ve Abbas´ın Tavrını Okumak
Liberman´ın ve Abbas´ın Tavrını Okumak
Ahmet VAROL