Çok Okunanlar
Çok Yorumlananlar
Prof. Dr. Bilal SAMBUR
Prof. Dr. Bilal SAMBUR
Yeni küresel tehdit: Beyaz Faşist Terörizm
Abdulbaki ÇAĞATAY
Abdulbaki ÇAĞATAY
CAMİ ŞEHİTLERİ DUASI
Nevzat KAYA
Nevzat KAYA
SON FİRAVUN
Ömer Naci YILMAZ
Ömer Naci YILMAZ
ÇANAKKALE RUHUNU BİZ UNUTTUK ONLAR UNUTMADI
Mustafa AYGÜN
Mustafa AYGÜN
YENİ ZELANDA KATLİAMI VE MİSYONERLİK
Ali BULAÇ
Ali BULAÇ
Süruş´un İkinci Hali´nden “Kelam-ı Muhammed”; Vahiy ve ilham, peygamber ve şair
Enes TARIM
Enes TARIM
OTORİTER SEÇİLMİŞLİK
Mehmet BEYHAN
Mehmet BEYHAN
Fırtınayı Kucaklamak
Ramazan KAYAN
Ramazan KAYAN
Benden geçti artık!
Aziz DARICI
Aziz DARICI
Asi dostum…
Bülent ACUN
Bülent ACUN
Büyük çınarın gölgesinde irfan sohbetleri
Muhammet YETİŞ
Muhammet YETİŞ
ADALET Mİ, MASLAHAT MI?
Nejdet DEMİREL
Nejdet DEMİREL
FETÖ ve rehabilitasyona muhtaç insanlar
Halil ÇİFTÇİ
Halil ÇİFTÇİ
Hz.İsa´nın Akibeti
Engin GÜLTEKİN
Engin GÜLTEKİN
EĞİTİM SOSYOLOJİSİ VE DİRİLİŞ NESLİNİN AMENTÜSÜ
Mustafa DOĞU
Mustafa DOĞU
TREN METAFORU
 Dr. Ali YALÇIN
Dr. Ali YALÇIN
BİRLİKTELİKTE DEĞERLER TEMELLİ VASAT DURUŞ
Ümit AKTAŞ
Ümit AKTAŞ
Bu Kez Mizansen Eksik mi Kaldı?
Davut GÜLER
Davut GÜLER
Medine Sözleşmesi Bağlamından Birlikte Yaşamanın Mümkünlüğü! (1) *
Seyit Ahmet UZUN
Seyit Ahmet UZUN
Kokuşan İnsanlık
Selvigül ŞAHİN
Selvigül ŞAHİN
Zindandan şehadete yürüyenlere dua!..
Yusuf YAVUZYILMAZ
Yusuf YAVUZYILMAZ
İSLAMIN SOL YORUMU OLABİLİR Mİ? -HASAN HANEFİ VE NURETTİN TOPÇU ÖRNEĞİ- (2)
Ramazan Keskin
Ramazan Keskin
ADALET
Necip CENGİL
Necip CENGİL
Değer bilerek yaşamak
Mahmut HAMDERCİ
Mahmut HAMDERCİ
"Sosyal Belediyecilikte MİLLİ GÖRÜŞ Yerel Yönetim Örnekliği" Kitabının Yazarı Mahmut Hamdemirci´nin Seçim Değerlendirilmesi (1)
Mehmet AKTAŞ
Mehmet AKTAŞ
Çalın Davulları Çaydan Aşaya...
F. Yılmaz ALTUNÖZ
F. Yılmaz ALTUNÖZ
DİSK, HAK-İŞ, MEMUR-SEN
Hasan ŞEREFOĞLU
Hasan ŞEREFOĞLU
Sana Yapılmak İstemediğini Neden Bana Yapıyorsun
Abdülhamit KAHRAMAN
Abdülhamit KAHRAMAN
Anadolu Gerçekten Çok Dolu
Necla Arpa GÜLAÇAR
Necla Arpa GÜLAÇAR
Hafızalardaki Kara Leke
Cafer AKDENİZ
Cafer AKDENİZ
Seçim ve Adalet
Cüneyt TORAMAN
Cüneyt TORAMAN
17/25 Aralık Kumpası!
Sait ALİOĞLU
Sait ALİOĞLU
Deizm ve ‘Dindarlık´
Şakir KURTULMUŞ
Şakir KURTULMUŞ
Yeni Devir Kültür Edebiyat Sayfaları Arasında…
Ramazan DEVECİ
Ramazan DEVECİ
İmam Humeyni Düşüncesinde ve İslam Devrimi´nin 40 Yıllık Sürecinde İslami Vahdet
Turan YAMAN
Turan YAMAN
Muhammed Tayyip Okiç: Hocaların Hocası
Mustafa GÜL
Mustafa GÜL
Hiçbir Nebi, Bir Dakika Sonrayı Bilemez
Bayram YILMAZ
Bayram YILMAZ
Çiçero “Bir gün bir Türk…”
Nuri YILMAZ
Nuri YILMAZ
Belediye Seçimlerinden Ne Kadar Ümitli Olalım?
Hasan POSTACI
Hasan POSTACI
Bir İktidar Alanı Olarak Yerel Yönetimler
İbrahim GEZER
İbrahim GEZER
Gideceği Yeri Bilmeyen Kaptanlar Diyarı…
Ferhat Özbadem
Ferhat Özbadem
Beyni-Tezkiretü´ş-şu`ar
Ziya GÜNDÜZ
Ziya GÜNDÜZ
Büyük Yürüyüşler Okumakla Başlar!
Dr. Necmettin Acar
Dr. Necmettin Acar
Suudi Rejimini Bekleyen Asıl Tehlike Taht Kavgaları
Esat HOCALAR
Esat HOCALAR
Manzarayı Umumiye
Muhittin BAĞCI
Muhittin BAĞCI
Uyanış
Celal TAHİR
Celal TAHİR
Ehliyet, Liyakat ve Sadakat
Mustafa Sefa ÇAKIR
Mustafa Sefa ÇAKIR
Ey Aziz Öğretmen!
Yakup GÜLER
Yakup GÜLER
Darbelerle Gelişen Türkiye!
Nusret AYDEMİR
Nusret AYDEMİR
EĞİTİM SERENCAMIMIZ!
Serdar ÇALIŞ
Serdar ÇALIŞ
ZAM.....
Zeynep HAŞEMİ
Zeynep HAŞEMİ
İyilik Meşalesi
Mesut AYDIN
Mesut AYDIN
Bir Eğitim Ayı Ramazan (HUTBE)
Nezir ERGENÇ
Nezir ERGENÇ
İnsan Hayvanla mı Yoksa Tanrıyla mı Kıyaslanmalı?
Mehmet DEVECİ
Mehmet DEVECİ
Umre Ziyaretimizden Notlar/3
Nusret AYDEMİR
Nusret AYDEMİR
Yürüyüş (İstikamet)
Mehmet M. GÜLAÇAR
Mehmet M. GÜLAÇAR
BAŞIMIZDA KULAK İSTİYORUZ
Hacı TÜRKAN
Hacı TÜRKAN
Erdoğan Semboldür
Fedakar KIZMAZ
Fedakar KIZMAZ
Raşel, Sen İnsanı Dinden İmandan Edersin!..
Fehmi DEMİRBAĞ
Fehmi DEMİRBAĞ
Ayla Seni Seviyorum
Dr. Yunus ÇOLAKOĞLU
Dr. Yunus ÇOLAKOĞLU
İslam Dünyasında Şiddet ve Mikro Nüfuz Alanları
Mehmet ŞEREFOĞLU
Mehmet ŞEREFOĞLU
Bir Taşeronun Rüyası Olan Kadro
Esan GÜL
Esan GÜL
Çocuklarımız ve Adalet
Aslan DEĞİRMENCİ
Aslan DEĞİRMENCİ
Selahaddin Eyyubi´siz Ortadoğu Arayışı
Said Alioğlu
Said Alioğlu
Başlangıç Tarihi
Bitiş Tarihi
İstanbul için namaz vakitleri
İmsak Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsi
06:34 08:20 13:17 15:37 17:55 19:29
"Ya yıldızların Her biri bir mühendistir veya onları yapan bir mühendis vardır!.."

DOLAR
5.4345
EURO
6.1114
Atasoy Müftüoğlu Yazdı: Entelektüel Bir Direniş Gerçekleştirmek Zorundayız...
Atasoy MÜFTÜOĞLU; İslam toplumlarında, İslami anlamda, entelektüel bir direniş gerçekleştirilemediği için İslam, dünyevi/siyasal konumu/işlevi/misyonu olmayan, bir maneviyatçılık biçiminde, tarihin dışında konumlandırılmıştır.
Tarih: 13.3.2019 10:32:58

Hangi konuda olursa olsun, yeni bir başlangıç yapmak isteyen İslam toplumlarının, her şeyden önce tarihsel konumlarının bilincinde olmaları gerekir. Günümüzde, İslam toplumlarında, düşünsel/kültürel/akademik hayat, Batılı bilgi-iktidar yapılarının referanslarına-gündemine katılarak, bu referansları ve gündemi paylaşarak, sözünü ettiğimiz yapılara bağımlılığını sürdürüyor. Aşılması mümkün olduğu halde, bu bağımlılığı nihai bir kader gibi yaşamaya devam edebiliyoruz. Bu bağımlılığı aşamadıkça kendi bağımsız İslami gerçekliğimizi inşa edemeyeceğimizi her nasılsa farkedemiyoruz. İçerisinde bulunduğumuz bağımlı zihinsel-siyasal-entelektüel konumlardan, ontolojik bir özgürleşme programı çıkarılamayacağını tartışmak hayati önemi olan bir konudur.

Batılı sömürgeci irade tarafından toplumlarımıza dayatılan gerçeklik ve varoluş, İslami otorite ve meşruiyeti reddetmiş, eğitim ve hukuk sisteminden İslami referansları bütünüyle çıkarmış, akla dayalı bir ahlak anlayışını kabul etmiş, devlet´i her tür din´i etkiden bağımsızlaştırmış, duygusuz bir rasyonalite algısını güçlendirmiş, Batılı bilgi ve felsefeyi ideolojikleştirmiş, demokrasileri de aynı şekilde ideolojik bir meşruiyet aracı haline getirmiştir. İslam toplumlarında, İslami farkındalığı imkansız kılan dini ve politik popülizm uyuşturucularının belirleyici hale gelmesi sebebiyle, halen İslami düşünce/kültür/ilahiyat hayatı, sömürgecilik yoluyla dayatılan bu gerçekliğin mahiyetini sorgulayabilmiş değildir. Kendi başına düşünme yeteneğini/arayışını/çabasını mahkum ederek, bir otorite tarafından yönlendirilmeyi gelenek haline getiren taklit´in kurumsallaşması sebebiyle, toplumlarımızda İslami akıl bütünüyle işlevsiz kılınabilmiştir.

İslam dünyası toplumlarına batılı bilgi ve iktidar yapıları tarafından dayatılan gerçeklik ve varoluş biçimiyle uzlaştığımız için, zihin-düşünce dünyamız bütünüyle sömürgeleştirilmiştir. Dışarıdan dayatılan sömürgeci gerçekliğin, alışkanlığa dönüşmesi, doğallaşması zihinsel yabancılaşmalarla, ahlaki kötülüklerle bütünleşme sonucunu doğuruyor. Kapitalist-neoliberal dünya görüşü ve hayat tarzı ile bütünleşmek, ahlaki kötülüklere kayıtsız kalmakla, ahlaki kötülükleri farketmemekle aynı anlamı taşır.

Varoluşlarının sömürgeleştirildiğini derinden farkeden ve bu durumu kabul edilemez bulan toplumlar ve kültürler, kendilerine dayatılan ideolojik gerçekliği reddederek, entelektüel bağımsızlık için harekete geçerler. Modern ya da geleneksel statükonun sınırları aşılmadıkça, yeni çözümlemeler, yeni başlangıçlar yapılamaz. Daha çok düşünce, daha çok fikir ve çözümlemeye ancak statükonun sınırları aşılarak ulaşılabilir. Eleştirel dil/yaklaşım, gerçekliği/hakikati görmemizi sağlar. Dini ve politik popülizm uyuşturucuları ile ilgili olarak, İslami farkındalığı toplumsallaştırmadığımız taktirde düşünsel/kültürel bir yenilenme mümkün olamaz.

İdeolojik bilgi-iktidar yapılarıyla, bu yapıların sistematik/yapısal tahakkümüyle hesaplaşmayan, bu hesaplaşmayı gerçekleştiremediği için de bu yapıları içselleştiren konformist bir zihin ve ruh dünyası, toplum ya da kültür, entelektüel üretkenlik, bağımsızlık gibi varoluşsal sorumluluk alanlarına bütünüyle yabancılaştıkları için, entelektüel direnişi hiçbir zaman gündemlerine alamazlar. Nitekim bugün, toplumlarımızda entelektüel direniş bağlamında hiçbir somut program yoktur. İslam toplumlarında, İslami anlamda, entelektüel bir direniş gerçekleştirilemediği için İslam, dünyevi/siyasal konumu/işlevi/misyonu olmayan, bir maneviyatçılık biçiminde, tarihin dışında konumlandırılmıştır. Bu konumlandırılma sebebiyle İslam, göreceli hale getirilmiş, her ulus-devlet kendisine özgü, kendi çıkarlarına göre biçimlendirilebilecek bir İslam yaklaşımı icat-inşa etmiştir. Aynı şekilde bugün, İslam toplumlarında, milliyetçi-mezhepçi hassasiyetler, çıkarlar ve beklentiler doğrultusunda bir tarih icat ediliyor, her toplum, kendi siyasal program ve ihtirasları doğrultusunda geçmişi araçsallaştırıyor.

İslam toplumlarında, düşünce ve kültür hayatı, akademik hayat, Batılı toplumsal ve kültürel düşünce sisteminin sınırlarını aşamadığı, aşmaya çalışmadığı, sömürgeci-ideolojik bilgi ve iktidar yapılarının tahakkümüyle-baskısıyla hesaplaşamadığı, hesaplaşma yapma ihtiyacı duymadığı için, zihinsel anlamda derin/kronik bir malûliyet içerisinde bulunuyor. Kitlesel popüler kültürün küresel ölçekte genişleyen ve derinleşen etkisi, özellikle genç kuşaklar üzerinde yeni bir bağımlılık biçimine dönüşüyor. Entelektüel bağımlılığı aşarak, bağımsız bir entelektüel üretkenliği gerçekleştiremeyen yerli-milli kültürler, kitlesel popüler kültürler karşısında direnç gösteremiyor.

İslam toplumları, dünya algısının, dünya tasavvurunun, insanlığın ortak bilincinin, Avrupamerkezci dünya görüşü doğrultusunda değiştirildiği 16-17´nci yüzyıllardan bu yana, insanın bağımsız düşünme ve üretme sorumluluğunu, İslam adına, kısıtlayan-engelleyen bir gelenek sebebiyle, sömürgeci-ideolojik saldırılar karşısında etkili bir direniş süreci oluşturamıyor. Sözünü ettiğimiz tarihten bu yana, İslam toplumları, Batılı bilgi ve kültüre bağımlıdır. Günümüzde de İslami düşünce/kültür hayatı, liberal özgürlüklerin ve insan hakları söyleminin, ikiyüzlü-sahte-kirli yapıları/iktidarı karşısında eleştirel bir dil kuramıyor, sefih bir özgürlük yaklaşımını reddedemiyor.

Entelektüel haçlı seferlerine yönelik olarak, İslami anlamda, entelektüel bir yüzleşmeye ihtiyaç duymayan konformist bir zihin ve ruh dünyası umut´tan ve bağımsız bir gelecekten söz edemez. Bugünün dünyasında ahlaki bütün idealler gerçek hayattan çekiliyor. Ahlaki ideallerin çöküşü ve faydacılığın yükselişi ile birlikte toplumsal hastalıklar büyüyor ve derinleşiyor. Bizler, Müslümanlar olarak ahlaki ideallerimizi gerçekleştirebilmiş olsaydık, maddi-dünyevi ihtiraslara, iktidar ihtiraslarına mahkûm olmayacaktık.

İslam toplumlarının, kendilerine yönelik olarak tahakküm-baskı-önyargı üreten, uygulayan ideolojik bilgi/dil/kavram ve kurumlarla ilgili eleştirel çözümlemeler yapamamak, bu konular etrafında yeniden düşünememek gibi bir sorunları var. Bu sorunları aşmak, ancak radikal bir gündem ve radikal bir düşünceyle mümkün olabilir.

Ekran Gazetesi








Kaynak:

Okuyucu Yorumları (0 yorum)
Adınız Soyadınız *
Güvenlik *
Yenile
 
Yorumunuz *
Terör ve duygu dünyâmız…
Terör ve duygu dünyâmız…
Süleyman Seyfi ÖĞÜN
Nerede bir duman çıksa, orada Muselman yanir
Nerede bir duman çıksa, orada Muselman yanir
Dr. Bekir TANK
Müslümanların uçurumu
Müslümanların uçurumu
Ali Haydar HAKSAL
16587 kilometre uzakta değil
16587 kilometre uzakta değil
Yıldıray Oğur, Yen Zelanda´da yapılan katliam üzerinden oluşan ve oluşturulan karşı nefreti, provoke edici bir dili ve bu olayın meydanlarda seçim malzemesi yapılmasına yönelik eleştirilerinin dile getiriyor.
Beka Mücadelesi: Çanakkale Zaferi
Beka Mücadelesi: Çanakkale Zaferi
Mehmet GÜNDOĞDU(*)
Apolitik Seçmene Dair (2): AKP ve Yandaş Medyanın Telaş Tablosu
Apolitik Seçmene Dair (2): AKP ve Yandaş Medyanın Telaş Tablosu
Veysi DÜNDAR
Şer´iye ve Evkaf Nezaretinden Diyanet´e din hizmetleri
Şer´iye ve Evkaf Nezaretinden Diyanet´e din hizmetleri
Şer´iye ve Evkaf Nezareti lağvedildikten sonra din hizmetleri bir türlü yörüngesine oturmadı. İHL´ler açıldı sonra kapandı tekrar açıldı. Bir zamanlar Diyanet İşleri Başkanlığı Evkaf Umum Müdürlüğüne bağlı idi, sonra tekrar ayrıldı. Tarikat ve cemaatlerle diyanet kurumu arasında büyük gedikler açıldı.
Hoş geldin devletçilik, hoş geldin keynes
Hoş geldin devletçilik, hoş geldin keynes
Ekonominin kriz yaşadığı bu yapıya çözüm getiren, işsizliği azaltmak için devletin kamu harcamalarıyla bunu aşabileceği fikri Keynesyen teori olarak adlandırılmaktadır.Gerçekten de kamunun bir aktör olarak rol aldığı bu fikir krizin aşılmasında itici güç olmuştur.
Emperyalizmin Lejyonerleri
Emperyalizmin Lejyonerleri
Milat Gazetesi yazarı Cenap Şirin Yeni Zelanda´da yapılan cami katliamına yönelik batıcı kesim içerisinde, İslam´ı savnmak, olan biten karşısında Müslümanca tavır sahibi olmanın yerine, sinikliği, özür dilemeciliği, ve kendi tiynetleri gereği temeli kültürel sömürgeciliik üzerinden devrişilmelerinden kaynaklanan durumlardan dolayı, İslam´a ve Müslümanlara karşıt ve düşman olan içteki zavallıların acınacak durumuna işaret etmekte...
İbrahim Halil Er yazdı: "Teröristin bahsettiği "Şipka Geçidi" olayı nedir?"
İbrahim Halil Er yazdı: "Teröristin bahsettiği "Şipka Geçidi" olayı nedir?"
Yeni Zelanda katilinin silahının üzerinde Şipka Geçidi ismi yazılıydı. Şipka Geçidi olayı tarihimizde birçok tarihçinin bile bilmediği çok detay ve ayrıntılı bir tarihi olaydır. Bizim bilmediğimiz ve hatta unuttuğumuz, unutturulduğumuz ve unutmaya terk edildiğimiz bu olayı dünyanın öbür ucundaki katil biliyordu ve bu ne demek oluyordu?
İsmet Özel için ölüm bir “yıkılma” anı mıdır?
İsmet Özel için ölüm bir “yıkılma” anı mıdır?
İsmet Bey, hiçbir zaman ölümü modern insan gibi bir “yıkılma” anı olarak görmedi. Çünkü “Waldo Sen Neden Burada Değilsin” isimli kitabında dediği gibi haksızlıklara razı olmadığından dolayı kendisini bir “boşunalık duygusu”na hiçbir zaman kaptırmadı ve “ölüm”ü kaçınılması gereken bir durum olarak telakki etmedi
Haç-Hilal savaşı mı?
Haç-Hilal savaşı mı?
Taha AKYOL; Bir arada yaşama kültürü
Avrupa´nın kara delikleri
Avrupa´nın kara delikleri
Ayşe BÖHÜRLER-
Dünyanın en huzurlu ülkesinde dışa vuran nefret
Dünyanın en huzurlu ülkesinde dışa vuran nefret
Yasin AKTAY
Yahudi sorununu doğru anlamak(*)
Yahudi sorununu doğru anlamak(*)
Karar Gazetesi´nden İbrahim Kiras´ın Yahudi sorununa yönelik analiz yazısı..